Когато Сами Кедира излезе да защитава световната титла на Германия по време на Световното първенство в Русия през следващото лято, на фланелката му ще бъде логото на Adidas AG, която спонсорира отбора.

Ако погледнете краката му обаче, там ще бъде логото на Nike Inc. върху неговите обувки Magista Obra II.

Полузащитникът е олицетворение на стратегическата промяна в продължаващата вече десетилетия борба за надмощие между концерните за спортна екипировка.

Adidas излезе напред по отношение на брандирането, като 11 национални отбора ще носят екпите на компанията в Русия, в сравнение с 10, които ще бъдат обличани от Nike. Американската компания обаче има много повече персонални рекламни договори с водещи играчи.

Отборите на класиралите се за Световното първенство 32-те държави бяха разделени в групи след жребия от петък, въпреки че съставите им ще са известни окончателно чак следващото лято.

Повече от половината от футболистите по терените на Русия вероятно ще носят обувки Nike, според компанията PR Marketing. Преди четири години в Бразилия 52% са играли с обувки Nike, а 36% с Adidas, според Петер Ролман, основател на PR Marketing.

“Това в никакъв случай не се дължи на късмет от страна на Nike,” казва Ролман. “Nike действа по-отрано и на по-широк фронт от Adidas, когато става въпрос за лични договори.”

Adidas има дългогодишни партньорства с национални отбори и клубове, както и договори с големите фубтолни асоциации още от 70-те години, слагайки логото си на топки, фланелки на рефери и стадиони по целия континент.

Само в Европа производителите на спортна екипировка харчат 800 млн. евро годишно, за да спонсорират отбори, като Реал Мадрид или Манчестър Юнайтед, както и още 500 млн. евро за национални отбори, според PR Marketing.

Производителите гладат на спонсорските договори като на важен инструмент за увеличаване на продажбите на обувки, фланелки и друга екипировка на потребителите – пазар, който се оценява на близо 19 млрд. долара през миналата година.

Сумата е повече от два пъти по-голяма, в сравнение с преди десетилетие. Nike и Adidas контролират 89% от този пазар, според PR Marketing.

Напоследък Adidas успява да свали Nike от челната позиция на пазара, който е от наистина голямо значение – продажбите на хора, които играят за удоволствие.

След като изоставаше зад Nike в продължение на няколко години, след Европейското първенство по футбол от 2014 г. Adidas си върна лидерството при продажбата на футболни обувки на аматьори, продавайки 42 млн. чифта спрамо 31 млн. за Nike през миналата година, според PR Marketing.

В конкуренцията между двете марки Nike е възприела стратегия на сключване на индивидуални договори с играчи, чиито клубни договори носят екипировка на конкурента. Например, когато Кедира играе за клубния си отбор Ювентус, той носи фланелка Adidas и обувки Nike.

Същото важи за Кристияно Роналдо от Реал Мадрид, Златан Ибрахимович от Манчестър Юнайтед и Роберт Левандовски от Байерн Мюнхен, които носят обувки Nike, докато отборите им са в лагера на Adidas.

Компаниите или поне играчите не се страхуват да използват така наречения „горила маркетинг“. През март нападателят на Борусия Дортмунд Пиер-Емерик Обамеянг боядиса червено лого на Nike в косата си, въпреки че Puma е спонсор на неговия отбор.

Според местните медии, Обамеянг получава по 2 млн. долара евро на година от Nike, както и допълнителни средства, ако споменава името на компанията в социалните медии.

През 2013 г., когато полузащитникът Марио Гьотце бе представен като ново попълнение на Байерн Мюнхен, който е отбор на Adidas, той носеше тениска с името “Nike”, изписано с по-голям шрифт, отколкото името на клуба на неговата фланелка.

Същата година Гьотце показа чорапи Nike по време на сбор с националния отбор на Германия, който е обличан от Adidas. След като Гьотце отбеляза единствения гол във финала на Световното първенство през 2014 г., неговите обувки Nike бяха купени на благотворителен търг за 2 млн. евро.

Nike не коментира тези събития. В годишния си отчет компанията отбелязва, че ще харчи по 1.1 млрд. долара годишно за рекламни договори в следващите пет години.

Този тип маркетинг се използва и от Adidas. Типичен пример за това е Лионел Меси, който в Барселона играе с екип на Nike. В националния отбор на Аржентина пък носи от глава до пети екипировка на Adidas.