Магазините за играчки са най-ужасното място за избиране на подаръци. Те са пълни с играчки с батерии, звуци и светлини.

Това, което производителите, а и самите родители трябва да разберат, е, че, за да бъде един продукт ефективно средство за обучение, детето трябва да може да задава въпроси и да получа отговори. В случая с образователните играчки, които се продават в магазините, машините са тези, които питат децата.

Играйте с децата

Честа грешка на родителите е, че използват играчките като детегледачки. Оставят детето на земята с играчката и отиват да си проверят мейла или да измият чиниите.

Няма нищо лошо в това да искате да впечатлите и изненадате детето, когато отваря подаръците си, но ако искате да превърнете играчките в образователни инвестиции, трябва да участвате в процеса на игра с тях.

Научете ги да правят няколко неща едновременно

Вместо да насочват цялото си внимание към машини, които говорят, подрастващите имат нужда да практикуват умения за вършене на различни неща.

На по-късен етап те имат пряка връзка с умението им да учат в клас, да говорят по време на среща, да разбират гледни точки и други. Идеята е, че играчките не могат да научат децата да бъдат активни на работното си място или в клас.

Нещата не приключват с купуването на играчката

Дори когато купите книга на детето си, не е достатъчно просто да му я подарите. Дори не е достатъчно само да му я четете, когато е още малко и не може да чете. Трябва да обсъждате прочетеното с него. По същия и начин постъпвайте и с играчките.

Работата на родителя не свършва с купуването и подаряването. Още по-малко полезни са и упреците. Ако детето не успее да нареди пъзела или конструктора, реплики като „децата на твоята възраст могат да правят това с лекота“, са крайно неподходящи.

Избирайте играчки, насочени към уменията на децата

Вземете например цялото изобилие от пластмасови блокчета за строене. Всички те са шарени, с картинки, букви, животни и т.н. и имат за цел да впечатлят родителите с вида си. Сега си представете тригодишно дете, което трябва да играе с тях.

Има ли нужда от тези шарени неща да отвличат вниманието му от основното предназначение на играчката – да се научи да сглобява блокчетата, да научи за силата на гравитацията и структурната цялост на постройката и т.н.? Много по-лесно е да видят творението си, ако частите на конструктора са по-опростени и изчистени.

Не е важно какво може да прави играчката

Когато купят играчка и седнат да играят с детето, родителите обикновено започват да му обясняват какво може да прави играчката и не го оставят да я използват интуитивно. Това е голяма грешка.

Оставете детето само да избере подхода си на игра, насочвайте го, но малко и не го заливайте с твърде много думи и обяснения. А най-добре започнете вие да правите нещо с играчката и вижте неговата реакция.

Как да преборите скуката

На всеки родител му е добре позната ситуацията на бързо отегчение от новата играчка, за което понякога са нужни няколко минути. Нужна е поредната промяна в мисленето. Ако детето спре да си играе с нея, родителите често мислят, че купуването й е било провал. Макар и малки, децата са хора като възрастните, със своите моментни настроения и нагласи.

Може би в момента детето няма нужното вдъхновение да играе с нея. Когато видите, че детето ви игнорира някоя играчка, не му казвайте нищо, просто седнете и започнете да играете с нея. Почти сигурно е, че много бързо ще го видите седнало до вас да ви помага или имитира.