Когато летите на стотици метри над земята, може би сте изпадали в ситуация, в която усещате, че не можете да контролирате съдбата си. Oсобено когато самолетът започне да издава странни звуци, които могат да накарат дори и най- опитните пътници са се изпотят.

Добрата новина е, че летенето е изключително безопасно - всъщност страхът ни от това е съвсем нерационален, като се има предвид, че това е най-сигурната форма на пътуване статистически. Все пак никой не може да ни обвинява, че се чудим - независимо дали е от любопитство или страх – какъв е странният шум, който чуваме по време на полет. Не може ли авиокомпаниите да ни дадат отговор, какво означава всичко това?

Шумът, който за доста хора е стряскащ, се нарича „лаещо куче“. При някои полети този шум е кратък, но при други може да продължи доста дълго време, дори да ви накара да се питате дали всичко е наред.

Ето откъде идва. Някои модели на Airbus има устройство, наречено единица за пренос на мощност или PTU. PTU помага на самолета да запази горивото чрез балансиране на хидравличното налягане, като се използва само един от двата двигателя. Всеки двигател обикновено натоварва собствената си хидравлична система, но с мотор, който не работи, което оставя едната система без захранващ източник. Това е мястото, където PTU влиза, като помага на лявото захранване в дясно, или на дясното захранване в ляво. Тъй като се активира само когато налягането падне под определено ниво, PTU цикъла се включва и изключва, включва и изключва, включва и изключва. Поради колебанията на налягането, шумът понякога ще продължи дори и след като двата двигателя са в движение. Той прави и самопроверка, когато десния двигател се стартира, така че ще го чуете и тогава. Някои самолети на Boeing използват PTU, но операцията е малко по-различна и не се чува така.

Т.е. няма защо да се притесняваме! Това просто означава, че двигателите вършат работата си.