Това е една легенда, увековечена във филма от 1964 г. "Съдбата е ловецът" – пилот на самолет разлива кафето си върху важни електронни компоненти в кабината.

Това обаче не се случва само в Холивуд. Документация от авиоиндустрията показва, че подобни инциденти могат да имат ужасяващи, ако не и фатални последствия във въздуха, пише CNN Business.

Във филма разливането на кафето води до страховита катастрофа. В реалния живот няма известен подобен случай, но се е случвало пилоти да отклоняват полети за спешни приземявания.

В два случая през последната година разлети напитки в пилотската кабина на Airbus A350 са довели до изключването на единия от двигателите, който пилотите след това не са могли да стартират отново.

През януари 2011 г. Boeing 777 каца принудително в Канада, след като разсипано кафе води до подаването на фалшива тревога за отвличане на самолета.

През февруари 2019 г. Airbus A330 се приземява принудително, след като пилотът губи радиовръзка заради разлята течност, а няколко души са приети в болница, след като вдишват от дима, изпълнил самолета.

Двата скорошни инцидента A350, които водят до изключването на двигателите, обаче вероятно са най-екстремните случаи.

Това накара европейските регулатори да предупредят по-рано през годината, че разлетите течности може да са причинили отказ в двигателите и на двата самолета, "което пък е довело до принудително кацане с последващи поражения върху самолетите и наранявания на пътниците."

От Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕААБ) временно забраниха на пилотите на A350 да използват напитки близо до контролния панел в кабината и възложиха на Airbus да разследват инцидентите и да предложат решение на проблема.

От Airbus представиха временно решение през лятото: от компанията са проектирали водоустойчив калъф, който може да бъде поставен върху централната конзола, предпазвайки електронните компоненти по време на полет.

Калъфът обаче трябва да бъде свалян по време на важни фази от полета, като излитане и кацане, според ЕААБ.

В тази страна 30% от пилотите на самолети са с фалшиви лицензи262 пилоти в страната

От агенцията също така предлагат нова заповед, според която Airbus ще трябва да подмени контролните панели с нови, които са устойчиви на разливания на течности във всички самолети A350 до края на май 2021 г.

Инцидентите с кафе не се свързват с по-сериозни инциденти, като например софтуерните проблеми с Boeing 737, които доведоха до две катастрофи, отнели живота на 346 души. Boeing все още очаква одобрение, за да може да използва самолетите от модела отново, след като те бяха спрени от полети в световен мащаб през март 2019 г.

Неясно е обаче колко често се случва и колко опасни могат да бъдат проблемите, свързани с разливането на напитки в пилотската кабина.

Някои експерти по сигурността обаче твърдят, че този отдавнашен проблем може да бъда облекчен с някои доста простички решения. Според Санди Мърдок от JDA Aviation инцидентите с A350 е можело да бъдат избегнати, ако пилотите са имали по-добри държачи за чаши или просто достъп до неразливащи се чаши за кафе.

Той също така е против идеята, че пилотите не трябва да употребяват напитки близо до електрониката на самолета. В крайна сметка, ако са недоспали, те прибягват до кофеина, за да запазят повишеното си внимание във въздуха, казва Мърдок.