"Ако ви е грижа за дадена институция и искате да я направите силна в дългосрочен план, не си тръгвате. Навивате ръкави, посвещавате се двойно повече на тези идеали в променящия се свят и се борите."

Това написа 32-годишният милиардер и съосновател на Facebook Крис Хюз преди малко повече от година за вековното списание The New Republic, което купи през 2012 г. През тази седмица Хюз на практика каза "Не, забравете за всичко това", след като обяви списанието за продажба.

"Подцених трудността на превръщането на една традиционна институция в дигитална медийна компания в днешните бързо променящи се условия," написа Хюз.

Добре дошли в ерата на прищевките на новата милиардерска класа. Предвид многото свободни пари и това че все повече от супербогатите се захващат с неща, от които не разбират, вероятно ще ставаме свидетели на все повече подобни истории за провали на подобни експерименти, пише CNBC.

През уикенда руският милиардер Михаил Прохоров финализира сериозни промени в баскетболния отбор Бруклин Нетс. Руснакът преди пет години отбора, които изпитва проблеми както на игрището, така и извън него. Само през миналия сезон загубите му са 144 млн. долара.

Разбира се, има и успешни примери. Основателят на Amazon Джеф Безос купи The Washington Post, който засега се развива успешно под негово управление, а той изглежда е дългосрочен инвеститор.

Някои обаче продължават да се учат. Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Закърбърг наскоро обеща да дари цялото си състояние от над 40 млрд. долара. Преди време обаче той инвестира 100 млн. долара в системата на държавните училища в Нюарк, които до голяма степен бяха прахосани.

Според Дов Сайдман, основател на консултантската компания LRN, това че печелят много пари често създава у милиардерите погрешно усещане за това, че знаят и разбират от всичко.

"Понякога, ако бързо натрупаш състояние в една сфера с определен набор от умения, това може да ти даде усещане, че може да приложиш същото в друга сфера," казва Сайдман. Това не важи за някои от най-успешните филантропи като Бил Гейтс, който е посветил години на изучаването на всичко за детския паралич и маларията, например, и работи в посока премахването им. (Той обаче също е похарчил доста пари за проекти, които не са били успешни.)

Вижте още: Какви подаръци получават милиардерите

Броя на милиардерите се увеличава, докато по света се води дебата за засилващото се неравенство, а супербогатите продължават да си купуват трофейни активи и да се опитват да влияят върху обществените процеси, което пък създава ответна реакция и поставяне на въпроса дали те не се сдобиват с прекалено много влияние.

Това важи и за поколението млади милиардери идеалисти от Силициевата долина, които искат да участват в трансформирането на компании и институции в ранна възраст. В класацията на Forbes има 40 мъже и жени на възраст под 40 г., което разполагат поне с по 500 млн. долара.

Да се молиш за богат благодетел, за да спасиш бизнеса си също е погрешен бизнес модел. Милиардерът собственик на бейзболния отбор Бостън Ред Сокс Джон Хери, купи вестник The Boston Globe през 2013 г. от The New York Times Company. Той инвестира в изданието, което обаче продължава да изпитва затруднения на фона на всичките предизвикателства във вестникарския бизнес.

Миналата година във вестника имаше нови съкращения на персонала. Разбира се, Хенри може да си позволи да рискува с един западащ бизнес, които има нужда от преструктуриране.

Вероятно точно това се случи и с Хюз и The New Republic. Той изглежда имаше добри намерения. Той говореше за възраждането на изданието, връщането на старата му слава и печалбата. Той имаше за цел да впише списанието в дигиталната ера.

По време на този процес обаче голяма част от екипа напусна изданието и днес то струва по-малко, отколкото когато Хюз го купи.

"Купих тази компания преди близо четири години, за да подсигуря оцеляването й и да й дам финансова подкрепа за експериментиране с нови бизнес модели във времена на големи промени в медийната сфера," пише той. "След като инвестирах много време, енергия и над 20 млн. долара, стигнах до заключението, че е време за ново ръководство и визия в The New Republic."

По този повод писателката Марго Хауърд написа в Twitter "О, богатото хлапе си купи играчка и я счупи. Сега иска да я продаде."