Песента Despacito на Луис Фонси и Деди Янки завладя музикалните класации и сърцата на много музикални маниаци по света. Поп парчето се превърна в най-стриймваната песен за всички времена през юли, благодарение на леснозапомнящата се композиция и печелившата рекламна стратегия.

Това се случи само няколко месеца, след като беше пусната в началото на тази година.

Песента остана 16 седмици на първо място в класацията на Billboard Hot 100, като подобри рекорда на Марая Кери от 1996 г. Клипът на парчето се превърна и в най-гледания в You Tube на всички времена.

Spotify вече нарича песента „безспорния летен химн“, а господството му вероятно няма да бъде нарушено скоро.

Значи Фонси и Деди Янки са сред най-богатите музиканти на всички времена?

Не съвсем, ако погледнем цифрите. Според музикалната компания на Фонси Universal Music, Despacito е била излъчена 4.6 млрд. пъти в стрийминг платформи, като Spotify, Apple Music и YouTube.

Макар да не е известно какви договори е сключила Universal с всяка от стрийминг платформите, тъй като повечето подобни споразумения не са публични и те зависят от популярността на артистите и предишната им работа, сайтът Quartz прави някои предположения.

2.7 милиарда стриймвания на песента идват от YouTube, който е с напълно безплатен достъп, издържа се от реклами и от много време е критикуван от музикалната индустрия, че е твърде стиснат по отношение на хонорарите. Понастоящем хонорарът за едно стриймване е около 0.0007 долара.

Това означава, че Фонси, който трябва да раздели печалбата с композиторката Ерика Ендър, Деди Янки и Джъстин Бийбър, появяващ се в популярната ремикс версия на парчето, най-вероятно е заработил скромните 3.2 милиона долара от YouTube.

Как стои въпросът при стрийминг услугите, които са предполагаемите спасители на музиката?

В Spotify средния хонорар на стриймване за притежателите на правата върху дадена песен (т.е. композиторите) варира от 0.006 до 0.0084 долара. Ако вземем предвид по-високата сума, това означава, че ако хипотетично Despacito е била стриймвана 4.6 милиарда пъти само в Spotify, тя трябва да е заработила 38.6 млн. долара.

Ако песента е достигнала този брой стриймвания в Apple Music, Amazon Music, Deezer, Tidal или други музикални услуги, достъпни чрез абонамент, цифрата вероятно е дори по-висока. В действителност парчето е било стриймвано 1.9 милиарда пъти в тези услуги, което означава, че е събрало около 15 милиона долара.

Прибавете и чека от 3.2 милиона долара от YouTube, и общият хонорар от стрийминга възлиза на около 38.6 млн. долара.

Това е далеч по-малко, отколкото щеше да спечели Despacito, ако изобщо не беше стриймвана, а беше продавана само на физически копия или чрез дигитални сваляния.

Всяка песен, купена в iTunes за 1.29 долара, носи около 0.20 цента на авторите й, така че ще са необходими само 193 милиона слушания на парчето, за да достигне до 38.6 милиона долара, в сравнение с 4.6 милиарда за Despacito.