Колко точни са повечето здравни статии, на които попадате в интернет? Хората може да са достатъчно умни, за да различат Goop от Mayo Clinic, но когато става въпрос за традиционни медии, ще се изненадате колко много невярна информация има в интернет.

Мрежата от учени Health Feedback, които оценяват надеждността на медийното покритие в здравната сфера, в сътрудничество с Credibility Coalition, са разгледали 100-те най-популярни статии за здравето през 2018 г. По-конкретно онези, които са предизвикали най-голям отзвук в социалните медии.

Те са проверили публикации от най-различни добре известни сайтове, като Time, NPR, Huffington Post, Daily Mail, New Scientist, CNN и други, пише Fast Company.

Учените са открили, че три четвърти от 10-те най-споделяни статии са или подвеждащи, или са съдържали някаква невярна информация. Само три публикации са били определени като “силно надеждни.” В някои от тези статии е липсвал контекст на проблема, други са преуваличавали вредите от потенциална заплаха или пък са подсилвали резултатите от научните изследвания.

Много от авторите или са изопачавали данните, или пък просто не са могли да ги интерпретират правилно. Други пък изглежда следват някаква собствена програма.

Публикация в Guardian със заглавие “Всичко, което мислете, че знаете за депресията, ли е погрешно?” (споделена 469 000 пъти), е счетена от учените за “ненадеждна и потенциално опасна.”

Авторът предполага, че повечето случаи на депресия не се дължат на химичен дисбаланс в мозъка, а на липсата на удовлетвореност в живота на човек.

Учените от Health Feedback отбелязват, че статията на Guardian така и не предоставя доказателство за тези твърдения с линкове към първоизточници или проучвания, които подкрепят тезата.

“Статията е извадка от провокативна книга, написана от лаик, който очевидно е против психиатрията, а в нея липсват доказателства (с изключение на произволно избрани, които подкрепят изложените възгледи) или балансирана гледна точка,” пише Реймънд Лам, преподавател в Университета на Британска Колумбия.

“Статията е изпълнена с откачени преувеличения, прекомерно опростяване на нещата и неточности.”

В топ 10 има някои наистина озадачаващи статии, като в една от тях се твърди, че беконът е вреден колкото цигарите (споделена 587 000 пъти). Списание Time публикува две надеждни статии в челната десетка на най-популярните, като едната от тях е “Лечението със стволови клетки може да промени съдбата на страдащите от множествена склероза” ( споделена 561 000 пъти).

От Health Feedback оценяват, че от тези 10 статии, 2.1 млн. споделяния (33%) са имали много нисък научен рейтинг, докато 2.6 млн. споделяния (41%) са били неутрални. Най-малката категория е на тези, считани за високо научни с 1.7 млн. споделяния (26%).

След това учените са прегледали подробно най-популярните 100 статии, много от които имат стотици хиляди споделяния. Водещите три теми в тях са били:

  • Забоявания/лечение на заболявания
  • Храни и хранене
  • Ваксинации (разбира се)
  • По отношение на цялостната надеждност, малко по-малко от половината са получили оценка като силно надеждни. Тези статии обаче са получили 11 млн. споделяния, докато оценените като ниско ненадеждни са имали 8.5 млн. споделяния.

    В последната категория е имало публикация, която прави връзка между рамен нудлите и Алцхаймер и друга, според която с лук може да се лекуват ушни инфекции.

    Според екипа на Health Feedback, големият дял на подвеждащите новини се дължи отчасти на заглавията, в които се търси сензация и които привличат вниманието на читателите. По-балансираните статии нямат структурата на кликбейт.

    “Това означава, че в социалните медии хората е по-вероятно да попаднат на статиите с подвеждаща информация, отколкото на коректните публукации,” според екипа от учени.

    Предвид факта, че алгоритмите в социалните медии насърчават ангажираността на потребителите, това не е чак толкова изненадващо: известно е, че фалшивите новини се разпространяват по-бързо и достигат до повече хора от истината във всички информационни категории.

    Една трета от тестваните редки шотландски уискита - ментетаВ лабораторията в Шотландия използваха метода на радиовъглеродното датиране, за да установят, че 21 от 55 бутилки рядко уиски не са толкова отлежали, за колкото са представяни

    Фалшивите новини, често се целят в емоции, като страх, отвращение или изненада, а хората са по-склонни да споделят нещо, което ги е развълнувало.

    Според Health Feedback, фалшивите новини се разпространяват предимно във Facebook. Социалната медия е отговорна за 96% от споделянията на 100-те статии, следвана от Reddit (2%) и Twitter (1%).

    Facebook е насясно с този проблеми и в последно време изтри множество псевдомедицински страници.

    Прочистването започна през юни, няколко месеца след като главният изпълнителен директор Марк Закърбърг публично обеща да се бори с фалшивите новини. Този термин обикновено се свързва с политиката, но невярната информация не се ограничава само до партийни теми.

    Алтернативните здравни страници са известни с това, че разпространяват подвеждаща или невярна информация за медицински лекове, които не се подкрепят от традиционната наука.