Boeing 737 на авиокомпанията Jet2 извърши две извънредни кацания в последните седмици, което накара редица коментатори да се запитат дали напредналата възраст на самолетите се отразява на надеждността им.

Самолетът беше принуден да кацне в Барселона на 16 юли, докато летеше от Ибиса до Лийдс. 12 дни по-късно, на 28 юли, той направи второ извънредно кацане във Франкфурт на път от Нюкясъл към Прага.

Авиокомпанията разследва и двата инцидента, но твърди, че безопасността на пътниците не била застрашена в нито един от полетите.

Някои коментатори обаче изтъкнаха възрастта на самолета, произведен през 1986 г.

Но дали по-старите самолети наистина е по-вероятно да се развалят?

Не и според Патрик Смит, американски пилот и автор на книгата „Поверително от кокпита“.

„Търговските самолети се строят, за да издържат повече или по-малко за неопределено време, което е една от причинити да са толкова скъпи. Обичайно е един самолет да лети 25 години и повече“, обяснява той.

Според него с остаряването им самолетите са подложени на още по-голям кантрол. „Критериите за инспектиране стават все по-стриктни“, отбелязва той.

Щом самолетите се създават, за да се използват за неопределено време, защо се изтеглят от употреба само след 30 години, а в много случаи и по-рано?

„Самолетите се продават, разменят или използването им се замразява, не защото са станали стари и се разпадат, а защото не е икономически изгодно да летят. Самолетите се създават за определени роли и пазари и има крехък баланс между това дали печели или губи пари. За друг авиопревозвач с различни разходи, маршрути и нужди същият самолет може да се окаже доходоносен“, отбелязва Смит.

Намаляващата икономическа стойност на самолетите не е свързана с възрастта им, а с появата на пазара на нови модели, използващи ефективно горивото, поддържането на по-старите самолети често е финансово неизгодно.

Модерните самолети също така са по-тихи, по-удобни и са оборудвани с по-високи спецификации от предшествениците им, което обикновено означава по-добро преживяване за пътниците.

Коя авиокомпания има най-старите самолети?

Според сайта airfleets.net, който наблюдава повечето големи авиокомпании, от 30-те най-големи авиопревозвачи, от гледна точка на брой на пътниците,
Delta Airlines има най-много стари самолети със средна възраст от 17 години.

Air Canada и United Airlines са съответно на второ и трето място със средна възраст от 14.2 и 14.1 години. Данните са приблизителни и не са налични за всички авиокомпании, включително за Turkish Airlines, смятана за една от най-големите авиокомпании в света.

Защо този мъж се ожени в тениска с поздрав към авиокомпания?Няма друга дестинация в света, която да предлага по-красива природна обстановка за сватба, отколкото Исландия

В другия край на скалата е Аерофлот, който има най-младите самолети със средна възраст от едва 4.2 години. На второ и трето място са съответно Hainan Airlines и China Eastern Airlines със средна възраст на флотилията им от съответно 4.9 и 5.3 години.

С няколко изключения, сред които
Ryanair и EasyJet, европейските и северноамериканските авиокомпании имат най-старите флотилии, докато азиатските и близкоизточните разполагат с най-младите самолети.

Средната възраст на флотилията на Jet2, която беше спомената по-горе заради двете извънредни кацания на нейни самолети, но не е сред 30-те най-големи авиокомпании в света, е 16.8 години. Това я поставя в по-стария край на скалата.