Изследвания показват, че „злият гений“ не е само стереотип от филми и книги. Според Франческа Джино от Harvard Business School и Дан Ерли от Duke University креативността подтиква към нечестно поведение и обратното - нечестното поведения подтиква към креативност.

Наскоро те публикуваха свой доклад, озаглавен „Тъмната страна на креативността: тези, които мислят оригинално са по-нечестни“.

В едно от изследванията са анкетирани 99 души от 17 отдела в щатска рекламна агенция. Зададени са им въпроси, с цел да установят доколко са склонни да извършат нещо неетично, като да задигнат някой офис консуматив, например. Те са посочвали и какво работят и до колко креативността е важна за поста им. Оказва, се че колкото по-творческа е една професия, толкова повече човекът е склонен да се ангажира с неетично поведение.

Това не означава, че със сигурност вашият графичен дизайнер е по-нечестен от счетоводителя, а че хората, заемащи творчески длъжности има по-голяма вероятно да бъдат неетични.

Едно от възможните обяснения, е че креативните хора могат да измислят повече и по-добри извинения или оправдания за действията си.

Според Джино и обратното е вярно – ако сте извършили нещо нечестно, това стимулира креативността ви – може би за да измислите начини да прикриете престъплението и следите си. Тя планира повече изследвания в тази област.