Подготовката за наддаването за телевизионните права за излъчването на английската висша лига е в пълна сила.

Важните клечки във футбола залагат, че за следващия тригодишен пакет за излъчване на мачовете ще бъдат платени дори още повече от настоящата сделка на стойност 5.1 млрд. паунда (6.9 млрд. долара), повечето от които идват от притежаваната от Рупърт Мърдок Sky Plc.

Те се надяват, че жадните за съдържание гиганти от Силициевата долина и Сиатъл ще повишават цената до още по-нелепи нива.

Подобно на шумна реклама на Sky Sports, в която се обещава голова фиеста, вицепредседателят на Манчестър Юнайтед Ед Уудуорд заяви, че новаците с много пари в наддаването, като Facebook Inc., Amazon.com Inc. и Netflix Inc., са се концентрирали върху позлатени футболни звезди в Европа.

"Мисля, че те ще се включат в играта," заяви Уудуорд пред анализатори миналата седмица. "При последния цикъл имаше силен интерес. Става въпрос за Висшата лига, но и като цяло от европейска гледна точка."

Ако има нещо, което технологичните милиардери, като Марк Закърбърг и Джеф Безос, обожават, то това са данните. Според някои обаче данните около английския футбол са малко притеснителни.

Никой не е спечелил пари от залагане срещу възхваляваната машина, наречена Висша лига, но здравият разум трябва да надделява дори и във войната за съдържание, пише Bloomberg.

Да започнем с цената. Ако предположим, че новият пакет за телевизионните права за Премиършип струва с между 30 и 40% повече, в тон с ръста при други европейски първенства и при по-низшия ешелон в Англия, това би означавало, че цената ще достигне около 7 млрд. паунда.

Достигането на подобни примамливи нива би било скок, дори и за големите технологични компании, чиито оферти в света на спорта представляват само една малка част от подобна сума. Facebook неуспешно участва в наддаването за правата над първенството по крикет на Индия с оферта от 600 млн. долара.

Amazon има сделка за предаването на тенис мачове от ATP за 13 млн. долара. Спечелването на правата за английската висша лига, макар че това може би не е целта, би струвало колкото целия годишен бюджет за съдържание на Netflix.

Дали обаче това си заслужава?

Лейла Абуд и Илейн Хе от Gadfly са направили сериозни проучвания по отношение на спада на зрителите на Премиършип, като дори вземат под внимание факта, че хората преминават от телевизор към смартфон.

Пиратските стриймове може да са фактор. Младите хора обаче изглежда все по-малко се интересуват от традиционни спортове, като футбол и американски футбол, на фона на множеството други опции, които им се предлагат под формата на видео игри, Snapchat и електронни спортове.

За да бъде изпробвана тази тенденция, ще е необходим смел шеф на технологична компания, който да направи мултимилиарден залог, независимо от това колко е богат.

Традиционните телевизии и телекомите все още изглежда се примиряват с плащането на толкова, колкото трябва, за да запазят цените си активи. Те обаче имат предимства, като способността да използват съдържанието, за да продават и други услуги, като широколентов интернет, с което повишават възвръщаемостта на инвестициите, според Ерхан Гърсес от Bloomberg Intelligence.

Sky, например, разполага с мащабите на платената телевизия, за да подели нарастващите цени на телевизионните права между 12 милиона потребители.

Дори и когато става въпрос за семейство Мърдок, човек се чуди къде е лимитът и колко далече биха могли да стигнат. Sky до голяма степен бе изградена на гърба на манията по английския футбол, но мениджърите на телевизията започват да засилват позициите и на други видове съдържание в програмата си.

Цената на акциите на компанията бе паднала до 4-годишно дъно преди офертата за придобиване от страна на притежаваната от Мърдок 21st Century Fox Inc. Загубата на висшата лига със сигурност би било автогол, но разходите, които могат да се направят, за да се плащат заплатите на звезди, като Пол Погба, също си имат лимит.

Кой знае, Уудуорд и неговите колеги от другите клубове, може да сменят милиардите на Мърдок с тези на Закърбърг, или да вдигнат цената за старите играчи.

Те знаят как да извлекат най-доброто от една сделка, използвайки заплахата от страна на натрапниците от технологичната сфера. Ако обаче някога се налага да се погледне сериозно на възвръщаемостта от инвестициите в спорт, то това е сега.