Енергийната напитка 5-Hour Energy има огромен успех, създавайки собствена ниша енергийни напитки, която вдъхновява множество подражатели, пише Forbes.

За осем години 5-Hour Energy тръгва от нулата и стига до 1 млрд. долара годишни продажби на дребно. Тираджиите се кълнат в нея, както и трейдърите във филма на Оливър Стоун „Уолстрийт: Парите никога не спят“ и студентите с махмурлук. Шишенцето от 60 милилитра струва 3 долара и вече е донесло на собственика си цяло състояние.

5-Hour Energy в момента контролира 90% от пазара на енергийни шотове, без очертаващи се сериозни конкуренти.

Дори могъщата компания Red Bull, кралят на пазара на енергийни напитки, не можа да я измести. От Red Bull признаха загубата си и спряха производството на енергийните си шотове само две години след пускането им.

Бързото популяризиране на 5-Hour Energy е впечатляващо, но най-интересното при марката е човекът зад нея.

Манож Баргава е собственик на непубличната компания Living Essentials, която притежава марката 5-Hour Energy. Той е доста потаен, рядко говори на публични места и не парадира с името си. Дори името на компанията Living Essentials нарочно е по-общо и лесно забравимо.

Баргава дава първото си интервю за Forbes.

Той е роден в Индия, а семейството му се мести в САЩ в края на 60-те години. Животът им се променя, тъй като в Индия са имали прислужници в къщата си, а в САЩ заживяват под наем в апартамент за 80 долара в Западна Филаделфия.

След 20-тата си годишнина Баргава се впуска на 12-годишно духовно пътешествие, пътувайки между различни манастири. Не го нарича монашество, но твърди, че това е най-близката западна дума. И до днес той прекарва по час на ден в медитация.

Баргава е невероятно добър по математика, като сравнява уменията си с героя на Мат Деймън във филма „Добрия Уил Хънтинг“. Това му дава възможност да влезе в Принстън, но той напуска университета след първата година, тъй като мрази културата там, а материалът по математика му бил прекалено лесен.

Баргава решава да създаде 5-Hour Energy, когато пробва продукт по време на търговско изложение за натурални продукти. Той запомня съставките, след което променя количеството на опаковката, за да не му се налага да се конкурира директно с Red Bull.

Тъй като не е публична, компания Living Essentials не обявява финансовите си резултати, но според източник, близък до нея, продажбите на дребно за миналата година са 1 млрд. долара, а печалбата около 300 млн. долара.

Въпреки това 58-годишният Баргава запазва дискретност и в интернет почти не може да бъде намерено нищо за него. Това е първото му интервю. В него той заявява: „В момента жъна огромни успехи, но ако потърсите името ми в Google, ще ви излезе някакъв адвокат в Сингапур”.

Баргава живее скромно, използва стар телефон, евтини офис мебели и споделя скромна двуетажна къща с жена си и 20-годишния си син. По време на интервюто обаче той заявява, че вероятно в момента е най-богатият индиец в САЩ.

Най-големият пробив на компанията е, че успява да осигури място за продукта си до касите на магазините Wal-Mart. Оттам идват 15% от общите продажби на 5-Hour Energy. Веригата продава и четирите разновидности на 5-Hour във всеки свой магазин в САЩ.

“Това, което направихме, не е ракетна физика”, казва Баргава. “Причината не е малката бутилка. Не продуктовото позициониране. Причината за успеха е самият продукт. Можеш да излъжеш хората веднъж, но никой не плаща 3 долара два пъти”.

Баргава използва собствения си продукт. Той пие по един шот всяка сутрин и по един преди да играе тенис, което прави три пъти в седмицата.