В дигиталния свят на 21 век най-краткия път до съвременния потребител безспорно е неговият смартфон. Новите тенденции бързо започват да превъщат мобилния маркетинг във все по-мощен инструмент за популяризиране на брандовете.

Тъй като темата за мобилния маркетинг е неизчерпаем източник на ползи за бизнеса, но за съжаление, все още недотам понятна на родния пазар, в следващите редове ще попитаме специалистите в бранша, за да ни запознаят с основните аспекти на мобилния маркетинг и ползите от него.

Кои са Зариба?

Зариба ООД е варненско гейм студио, разработчик, дистрибутор и пъблишър на мобилни игри и приложения за Android, iOS, Windows phone. Създадена през 2007 г., компанията стартира като амбициозен млад стартъп, който първоначално трупа опит, работейки по проекти на корпоративни гиганти в бранша като Дисни.

След 2010 г. Зариба се фокусира върху разработка на собствени мобилни игри - над 40 към днешна дата. През годините Зариба успешно маркетира игрите си на местно и международно ниво, което в една от най-конкурентните сфери, каквато е mobile gaming, дава на екипа експертиза и силни компетенции в направления като ASO, PR/content marketing, social media marketing, user acquisition, gamification.

Много от игрите достигат до топ позиции и категории в Google Play и iTunes и то на силни пазари като Германия, Франция, Русия, Китай.

След последната визита в Шанхай това лято, Зариба сериозно заявявява интересите си за партньорство в Азия. Към момента Зариба има добре изградена международна мрежа за дистрибутиране на игри и приложения. Мрежата включва алтернативни канали, различни от стандартните сторове (Android, iOS, Windows Phone)- мобилни оператори, други сторове в Европа, Азия и Латинска Америка.

Попитахме специалистите от Зариба за ползите от мобилен маркетинг в България на база дългогодишния им опит.

Как оценявате необходимостта от правилно структуриран мобилен маркетинг на фирмите у нас?

Това е една изключително актуална тематика вече и в България, особено предвид бума на български мобилни приложения и липсата на know-how за правилното им позициониране и оптимизация в мобилните сторове- Google Play, iTunes, Windows Phone Store.

В България се появяват все повече добри разработчици, които обогатяват пазара с интересни и полезни приложения. Факт е обаче, че малък процент от тях имат пълната картинка около цялостния ASO процес по ефективна оптимизация по публикуването на приложението и последващото маркетиране и след рилийз кампании.

Ценният международен опит, който натрупахме през годините директно от ветерани в бранша, дава на екипа ни широкобхватен поглед върху основните трендове в областта на мобилния маркетинг. Оттук дойде и идеята ни те да бъдат използвани рационално за консултиране и маркетиране на приложения на външни за компанията разработчици и брандове у нас.

Какви са преимуществата на мобилния маркетинг за брандовете в България?

Мобилният маркетинг е жизнено важно звено в цялостната маркетинг кампания на един продукт, наред с традиционните маркетинг похвати като статии по медии, телевизионна реклама и хартиени брошури.

Той способства за постигане на по-широка аудитория за конкретния бизнес, много по-висок процент на отворени и прочетени съобщения, повишена лоялност към марката, увеличаване на продажбите, по-висока ангажираност на аудиторията, задържане на фокуса към марката, изграждане на по-добра онлайн репутация, по-директно канализиране на комуникацията и обратната връзка с потребителите и получаване на по-адекватна информация за нуждите на пазара.

С други думи, ако бизнесът ви в условията на широката конкуренция на 21 век не е мобилен, вие вече губите онлайн популярност, репутация и продажби.

Kакви са ползите на мобилния маркетинг от гледна точка на потребителите?

На първо място, там е налице по-непосредствена връзка. Потребителите ще получават информацията, която поискат по-бързо, а тя ще е насочена само към това, което ги интересува, за разлика от средствата за масово осведомяване, които имат подход на заливане с ненужна информация и реклами.

Също така това дава на потребителите лесен достъп до изгодни сделки или събития, както и удобен начин за тях с една отметка на телефона да се откажат и да не получават такава информация. Цялата информация, която им е необходима за различни събития, е точно там – на мобилните им телефони.

Кои са компетенциите на Зариба в сферата на мобилния маркетинг? Какви услуги предлагате за фирмите на българския пазар?

Тук важно е да споменем, че мобилният маркетинг все още бива пренебрегван у нас. Малко компании обръщат реално внимание на това важно звено от маркетинга, но по-лошото е, че липсват и сериозни компетенции на местно ниво. Всички осъзнават и говорят за полезността на SEO в WEB пространството, но безспорно идва и времето на ASO (App Store Optimization).

ASO - процесът включва цялостна оптимизация на всички ключови елементи по публикуването на приложението в мобилните сторове (заглавие, иконка, ключови думи, скрийншоти), анализ на конкуренцията, стратегии за по-добро позициониране на приложенията.

Това е много важен елемент, който до голяма степен дава първоначален тласък на стартиращите приложения в мобилните сторове. Отчитайки постоянните промени в изискванията на големите платформи, каквито са iOS, Android и Windows, допитването до експерти в областта определено спестява време и грешки.

Content Marketing-ът има съществена роля относно успешното маркетиране и медийно присъствие на приложенията. Включва планирани пред-рилийз и след-рилийз кампании, които спомагат за изграждането на онлайн репутация на продукта и скоростното му популяризиране сред таргет групи от потенциални потребители. Най-основно тук се включват PR статии в блогове и електронни медийни издания, прес рилийз статии, различни тактики за управление на онлайн репутация .

Предвид манията по Facebook и другите социални мрежи у нас, Social Media Marketing-ът е една изключително успешна бизнес практика за облъчване на потребителската маса. Той включва стратегии за виралност по социалните мрежи, управление на платени Facebook кампании и детайлен анализ на статистики и резултати.

Не на последно място, UA (User acquisition) техниките са друг важен инструмент на мобилния маркетинг за привличане на нови потребители и задържане на старите лоялни клиенти.

Какво е посланието към фирмите в България, което искате да им отправите за финал?

Аз лично съм на мнение, че всяка уважаваща себе си компания би следвало да помисли за свое мобилно приложение, не само , за да отговори на изискванията на новото време, но и за да застане по-близо до потребителите си, да ги опознае и да отговаря все по-прецизно на очакванията им към бранда.

Грижата за правилното позициониране и маркетиране на вече разработеното приложение е втория компонент, който трябва да е на лице, за да бъде аpp-а ефективен и полезен за бизнес развитието на компанията. Черпейки от богатия си международен опит в бранша, ние сме тук в България, за да бъдем полезни не само за себе си. Ще се радваме да помогнем с професионален сървис или консултация на marketing@zariba.com.