Компютрите безвъзвратно влязоха в автомобилите ни и тяхното присъствие става все по-голямо. Шофьорите, разбира се, с готовност приемат всяка нова помощ от все по-бързо развиващите се технологии, но с това възникват и някои притеснения, според Confused.com.

Всички тези системи разбира се са предназначени да направят шофирането по-безопасно и съответно преминават през щателни тестове, преди да бъдат одобрени за масовия пазар. Надеждността на технологиите обаче е само един от аспектите. Дори и да можеше да се гарантира стопроцентова сигурност обаче остават редица други въпроси.

Отдавна е дошло време например да се запитаме дали осланяйки се на чудноватата помощ не губим основни шофьорски умения и какви рискове носи това.

Безопасността на първо място

Ако в днешно време решите да закупите нова кола, можете да бъдете почти сигурни, че тя ще разполага с все някаква система за подпомагане на шофьора.

Новият EClass на Mercedes например е оборудван с водещата на пазара технология за безопасност, наречена Braking Assist System или BAS. Тя има удивителната способност да разпознава критичните ситуации и ако рязко натиснете спирачките например, BAS ще генерира допълнителна и много по-голяма сила върху тях, отколкото повечето шофьори могат да приложат. Целта, според производителя на автомобили, е компютърът да поеме контрола върху спирането и по този начин да намали спирачния път и съответно - риска от инцидент.

Освен BAS, мерцедесът разполага и с система за електронен контрол на стабилността (ESP), която предпазва колата от завъртане. Тя следи скоростта и посоката на движение на автомобила и автоматично упражнява спирачна сила върху някое от колелата му, в случай че това е нужно за да се запази позицията спрямо пътя.

Двете системи за намаляване на риска от катастрофи са свързани с трета система - за повишаване на сигурността на пътуващите в колата. Така наречената Pre-Safe използва информацията от BAS и ESP, за да затегне коланите, подготви въздушните възглавници и да придвижи предната пътническа седалка до най-безопасната позиция в случай на инцидент.

Безпроблемно паркиране

Ясно е, че средностатистическия шофьор няма да може да спазари някоя E Class-а на безценица в скоро време. Но тези ускореното навлизане на технологии вече е факт и в най-масовите автомобили. Да вземем например новият Ford Focus.

"Това е един масов автомобил, който ще следи пътната маркировка и ще ви връща обратно в лентата, ако започнете да криволичите“, казва Тим Полард от списанието CAR. „Той дори ще разчита пътните знаци, ще може да паркира успоредно сам и да удря спирачките, ако движещият се отпред автомобил спре внезапно“, допълва Полард.

Много други нови автомобили освен Ford Focus притежават подобни системи за асистенция при паркиране. Сред тях са хибридният хит Toyota Prius и повечето от новите модели Lexus, например.Те използват сензори, за да установят каква е големината на мястото за паркиране, след което очертават траекторията ви с точност до сантиметър. Шофьорът все така натиска педалите и сменя скоростите, но през цялото време се ръководи от визуални и звукови сигнали, които му показват какво точно да прави, за да паркира добре. С подобна технология, колата де факто паркира сама.

Шофьорите биват маргинализирани

Съвременните коли са оборудвани с наистина невероятни технологии, чиято ефективност отдавна е призната, включително и от застрахователите. EPS системите отдавна са част от задължителните критерии, за да получи един автомобил най-високото отличие за сигурност Top Safety Pick, което се присъжда от щатския Застрахователен институт за пътна безопасност. Системите за автоматично спиране при ниска скорост, когато предния автомобил спре внезапно са довели до огромно намаление на щетите от градския трафик.

Тенденцията е ясна – в дългосрочен план шофьорите постепенно ще бъдат маргинализирани. В резултат на това обаче ще станем свидетели как основни шофьорски умения като успоредното паркиране постепенно закърняват с времето, според Полард.

Ако даден водач се осланя на някаква технология за помощ при паркиране всеки ден и в продължение на дълъг период от време, то способността му да паркира сам най-вероятно ще намалее, според Гарет Клоет от Confused.com.

В случай че на същият шофьор му се наложи да управлява своята или чужда кола без помощта на екстрата, то шансът за инцидент ще бъде далеч по-голям, отколкото, ако никога не беше ползвал помощника. И докато инцидентите при паркирането по принцип са леки, то това е само нагледен пример, който спокойно можем да приложим и при шофирането в усложнена обстановка, а и по принцип.

И така, въпросът е какво печелим, какво губим и какво рискуваме с новите технологии. И дали не трябва да мислим за запазването на шофьорските умения заедно с внедряването на новостите.