Частни самолети, собственост на руски олигарси, които отлитат за Дубай, за да търсят спасение от санкциите след руската инвазия в Украйна, на практика са бликирани там, информира The Wall Street Journal.

Тази практика е довела до струпването на над 100 самолета, които стоят по летищата в Дубай от началото на войната. От изданието се позовават на сателитни снимки и данни от WINGX.

Според уебсайта на WINGX "с 49 изходящи полета през първата седмица на март, връзката Русия-ОАЕ е била три пъти по-натоварена, отколкото преди пандемията, но изходящите полети са били едва две трети, в сравнение с първата седмица на февруари."

Сателитни снимки на компанията Planet Labs също показват струпване на частни самолети от средата на февруари до началото на април, според WSJ.

Когато Русия нападна Украйна, западните държави обединиха усилия, за да накажат Русия за нейните действия чрез налагането на редица санкции. Те имат за цел да дестабилизират не само руската икономика, но и някои от хората от най-близкото обкръжение на президента Владимир Путин.

Великобритания санкционира и служителите на яхтите на руските олигарсиЕкипажите, които работят на суперяхти и частни самолети, собственост на санкционирани руски олигарси, може също да станат обект на санкции от страна на Великобритания

Част от активите на много от руските олигарси и милиардери бяха иззети в резултат на санкциите. Миналия месец, например, Гибралтар конфискува струваща 75 млн. долара яхта на милиардера Дмитрий Пумпянски.

Някои от най-богатите руснаци намериха убежище на места, които не наложиха санкции, като Дубай и Малдивите.

През март четири частни самолета са отлетели от Москва за Дубай, според уебсайта Flightradar24. За разлика от западните дестинации, Дубай не е налагал забрана за руски въздушен трафик.

След като тези самолети достигат до Дубай, за да избегнат санкциите обаче, те остават там, защото собствениците им не могат да ги използват на друго място, казват пред WSJ адвокати от авиационната индустрия и брокери на частни самолети.

"Много от свързаните с руснаци самолети се насочиха към ОАЕ, защото могат да използват въздушното пространство там," казва пред WSJ Стив Варсано, главен изпълнителен директор на базирана в Лондон компания, която предлага брокерски услуги, свързани с частни самолети. "След като стигнат там, обаче те остават на земята, защото самолетите не могат да бъдат поддържани."

Наскоро министерството на търговията на САЩ наложи санкции, които пречат на зареждането, поддръжката и поправките на свързани с Русия самолети. Големи авиационни компании, сред които Boeing и Airbus, също така са спрели да доставят резервни части на руски авиокомпании в резултат от войната.