Инвестицията с най-голяма доходност в Испания за последните 30 години може да се окажат популярните жълточерни таксита в Барселона.

Стойността на лицензите за развиване на таксиметрова дейност в каталунската столица е нараснала с 503% на вторичния пазар в периода 1987 – 2016 г., сочи доклад на местния антимонополен орган. Основният испански борсов индекс IBEX 35 пък има доходност от около 325% за същия период.

Ограниченията за издаване на нови лицензи за таксиметрова дейност в Барселона означават, че всеки шофьор на такси там може би разполага с активи на стойност над 134 000 евро, според регулаторния орган.

“Лицензите за таксита имат цена, която нараства и дефакто се превърна в начин да се плати за пенсионирането на един шофьор на такси, това е неоспоримо,” казва Сандра Сибер, препордавател по информационни системи в бизнес училището IESE в Барсeлона.

За клиента това често означва, че не получава възможно най-оптималната услуга, според регулаторния орган, а това е точно нещото, което компании като Uber Technologies Inc. и Cabify искат да чуят, пише Bloomberg.

Правилата, ограничаващи броя на автомобилите, цените и дейностите на подобни услуги за транспорт, означават, че над 10 500-те притежатели на лицензи за таксиметрова дейност в Барселона осъществяват дейност в условия почти на монопол, което струва на потребителите най-малко 61 млн. евро на година, според регулаторния орган.

Според испанските наредби има разлика между таксита и превозни средства с шофьор, които могат да бъдат наемани, категория в която попадат Uber и местният конкурент Cabify, чиито шофьори могат да качват единствено пътници, които са поръчали услугата предварително.

Регионалните власти могат да отказват молби за лицензи за този тип превозни средства, ако броят на колите в тази категория надхвърля един нa всеки 30 официални таксита. Към януари в Каталуния е имало 803 шофьори с такива лицензи в сравнение с над 13 400 таксита, движещи се в региона. В същото време в Барселона не са издавани нови лицензи за таксита поне от 1980 г., според регулаторния органи.

Каталунските таксита са конкурентни, защото шофьорите имат разходи за данъци, застраховки и трябва да спазват регулациите, според говорител на местната асоциация на таксиметровите шофьори. Регионът не е издавал повече лицензи, защото не е било необходимо, според него.

От Uber призоваха испанските власти да отворят пазара.

Базираната в Сан Франциско Uber се бори с регулаторните органи по цял свят за услугата, която традиционните таксиметрови компании твърдят, че заплашва тяхното съществуване. В много части от света поскъпващите лицензи за таксиметрова дейност са една от причините за това таксиметровите шофьори да се противопостоавят сериозно на компании като Uber и Cabify.

Испанските таксиметрови шофьори организираха национална стачка през миналия месец, за да протестират срещи всички конкуренти, които предлагат подобна на тяхната услуга, но плащат за това много по-ниска цена в сравнение с тази на лицензите за таксиметрова дейност. Колите на деветима шофьори на Cabify пък бяха запалени в Севиля заради това, че си търсели клиенти по време на пролетния фестивал в града.