Нов автомобил за 1 500 евро - с това обещание индийският концерн "Ратан Тата" внесе смут в автомобилния бранш през 2008 година. Защото на такава цена никой от големите автомобилопроизводители не можеше да отговори подобаващо. Но както често става, обещанията се разминаха с реалностите.

След три увеличения на базовата цена в Индия, автомобилът струва вече 2 000 евро. И вместо да революционизира света, изпада все по-надолу. От две години насам продажбите спадат постоянно, а в края на миналата година Тата Нано изживя своя "черен декември" - само 509 от общо 1.2 млрд. индийци се бръкнаха в джоба за Тата Нано. Причини за това развитие - колкото щеш. Малко преди започването на серийно производство заводът трябваше да бъде преместен, а след това няколко автомобила изгоряха напълно, което обезвери евентуалните купувачи.

По-добре с рикша!

В крайна сметка се оказа, че индийците залагат на мотопедите и рикшите много повече, отколкото предполагаше концернът "Ратан Тата". Другата страна на медала е техниката: Ако човек седне зад волана на Тата Нано, ще се убеди, че за размерите си автомобилът предлага достатъчно място за четирима пътници. Пасажерите имат повече пространство за коленете и за главите си, отколкото в един Фолксваген Поло, да речем. В замяна на това обаче седалките са много неудобни и не могат да се издърпват нито напред, нито назад.

Вътрешността на автомобила е спартанска, почти като ергенска стая в общежитие. Но за разлика от някои китайски малолитражки, в Тата Нано поне не мирише на евтини бои и лакове, няма и опасни химикали. И слава Богу не скърца като някои свои събратя от Пекин. Със своите 624 куб. см. двигателят дава мощност от 35 к.с. Въпреки че Тата Нано тежи само 600 кг., човек трябва да е много търпелив - ускорението от 0 до 100 км. е 21 секунди, а с оглед на малките и тесни гуми максималната скорост е ограничена електронно до 105 км.ч.

Минимализъм и при сигурността

Независимо, че "мъникът" се представи успешно на краш-теста във Великобритания, сигурността не е една от силните му страни - до момента в колата няма предвидени ABS, ESP или въздушни възглавници. По-луксозният вариант LX, който е на изпитание в Германия, предлага сервоусилвател на волана, електрически стъкла и дори климатик. Все още се спекулира по въпроса кога и дали изобщо Тата Нано ще се появи в Европа. Дори в интернет порталите все още няма обяви за продажби.

Източник: Дойче веле