Андрю Симингтън обича да казва, че едномалцовото уиски се прави по проста формула – вода, малцова закваска, дъбова бъчва и дух на производителя.

Неговият е дух е това, което той влага в уискито Edradour вече повече от 10 години.

Собственикът на най-малката дестилерия в Шотландия обаче се опасява, че решението на Великобритания да напусне ЕС ще затрудни много повече неговата компания в износа, планирането и разрастването й.

"Вероятно 60% от нашия износ е за Европа," казва той. "Ако изгубим достъп до 27 пазара, процесът по износа ще отнема по-дълго време и ще бъде много по-тежък и скъп."

В бизнеса с уиски несигурността е нежелана, а дългосрочното планиране е от съществено значение. Най-младото уиски, което Edradour продава, е 10-годишно едномалцово, докато при някои видове са необходими над 20 години, за да отлежават.

Преди референдума Симингтън планира да удвои капацитета на дестилерията и инвестира 7 млн. долара в тези свои планове.

"Можем да издържим на известна нестабилност и промяна, но нещо повече би сложило край на нашите планове," споделя той пред CNN Money.

Симингтън отдавна мечтае да притежава дестилерия и след като натрупва капитал и създава контакти, през 2002 г. той купува Edradour от гиганта в сферата на алкохолните напитки Pernod Ricard.

Шотландското уиски е генерирало за Великобритания над 5 млрд. долара от износ през 2015 г. Световното търсене е огромно.

В условията на брекзит обаче има множество слухове, че големите банки и други мултинационални компании могат да потърсят нови територии. Те се страхуват от загубата на достъп до европейския единен пазар – една от големите причини, поради които в Шотландия гласуваха със сериозно мнозинство за оставане в ЕС.

"Големите мултинационални компании са в много по-добра позиция да се справят с това. Те биха могли напълно да се изнесат от Великобритания и да оставят централите си в ЕС," казва Симингтън.