Нестандартният начин, по който едно летище намалява шума

5263
Нестандартният начин, по който едно летище намалява шума

© Pixabay/Instagram

Амстердамското летище Шипхол, разположено само на 9 километра югозападно от града, е третото най-натоварено летище в Европа и едно от най-натоварените в света.

За година повече от 63 милиона пътници преминават през Шипхол в общо 479 000 полета до и от различни международни дестинации. Това прави средно около 1300 полета всеки ден или по един полет почти всяка минута.

С други думи, Шипхол е много натоварено... И много шумно.

Когато холандската армия прави първата писта за кацане тук през 1916 г., те избрат мястото, защото е широка и плоска равнина, в която в миналото е лежало огромно езеро.

В продължение на десетилетия околността обаче се превръща в един от най-гъсто населените райони на страната, а шумът от летището става досаден проблем за местните, посочва Amusing Planet.

В продължение на години те се оплакват от непрекъснатия грохот на самолетите. Този тип шум се разпространява през плоския и необикновен пейзаж, който не поставя никакви препятствия пред звуковите вълни, като хълмове или долини.

Когато летището отваря най-дългата си писта през 2003 г., шумът се чува на повече от 28 километра.

Какво означава шумът в самолета?И толкова опасен ли е

За да се справи с проблема, летището се обръща към H + N + S Landscape Architects и художника Пол Де Корт.

Идеята да се ангажира ландшафт художник за решаване на технически проблем е родена от инцидент. През 2008 г., след неуспешен опит за контрол на шума, служителите на летището в Шипхол откриват, че след обработката на земята между пистата и околните населени места шумът е намалял.

Така че Пол Де Корт създава серия от живи плетове и канавки на югозапад от летището, точно зад ръба на пистата.


Разстоянието между хребетите е приблизително еквивалентно на дължината на вълната на летищния шум, което е около 10 метра. Има 150 перфектно прави и симетрични бразди с хълмчета между тях с височина от 2 метра. Това просто решение намалява шума наполовина.

Паул де Корт използва опита на немски физик и музикант от 18-и век на име Ернст Кладни, чиито изследвания в областта на физиката на звука полагат основите на съвременната акустична наука. Понякога той се нарича "бащата на акустиката".

 

#hoofddorp#buitenschot#holland #thenetherlands #spring #bluesky#art #loveit #samsungnote3 #nofilters#oogvoornoordholland

Публикация, споделена от Marian van Duijn (@marianvanduijn) на


В един от най-известните си експерименти той поръсва сол или пясък върху метална плоча и я подлага на вибрации, които карат зрънцата да се подредят в геометрични шарки и хребети. Днес ги наричаме "чалади".

Действията за озеленяване на художника около летището в Шипхол в Амстердам в крайна сметка се превръщат в 36-хектарен парк, наречен Buitenschot. Различни пътеки преминават през него.

Летището се опитва да намали шума още повече, като променя графика, в който някои самолети могат да излитат и изисква от авиокомпаниите да актуализират своите флотилии. Планът е да се постигне намаляване на шума до 10 децибела.


Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg