Носителката на тазгодишната престижна "Златна палма" за най-добър филм на кинофестивала в Кан Жустин Трие предизвика политически скандал, след като използва благодарствената си реч за язвителна атака срещу културната политика на френското правителство, пише The Guardian.

Приемайки наградата за съдебната драма Anatomie d'une Chute (Анатомия на едно падение), Трие каза, че „комерсиализацията на културата, подкрепяна от това неолиберално правителство, е в процес на нарушаване на културната изключителност на Франция“.


Тя добави, че без това културно наследство „нямаше да е тук днес“.

В речта си Трие също така критикува френския президент Еманюел Макрон, който миналия месец подписа спорен законопроект, повишаващ възрастта за пенсиониране във Франция от 62 на 64 години – въпреки мащабните протести.

Трие каза, че нейната страна е "пострадала от исторически протести срещу реформата на пенсионната система", но че "тези протести са били отхвърлени и потиснати по шокиращ начин".

След него и потоп. Politico търси наследниците на МакронНасилието на протестите срещу пенсионната реформа във Франция е лошо. Това, което ни казва за политическото бъдеще на страната, е още по-лошо

Язвителните забележки предизвикаха бърз отговор от френския министър на културата Рима Абдул Малак, която каза, че е щастлива, че наградата е отишла при френски режисьор, но е била „поразена“ от речта на Трие.

„Този филм нямаше да види бял свят без нашия френски модел за финансиране на филми, който позволява уникално за света разнообразие. Нека не забравяме това“, написа тя в Twitter.

Филмът-победител, с участието на германската актриса Сандра Хюлер, е вторият на Трие, избран да се състезава на Лазурния бряг, след нейната мрачна комедия Сибил.

Хюлер, най-известна с ролята си в комедийната драма Тони Ердман от 2016 г., участва и в друг водещ претендент за голямата награда в Кан тази година - The Zone of Interest на британския режисьор Джонатан Глейзър.

Във филма на Трие тя играе писателка, принудена да се защитава като главна заподозряна в убийството на съпруга си.

Най-желаната награда, присъдена от екип от жури, водено от миналогодишния победител – режисьора на Triangle of Sadness, Рубен Остлунд – беше връчена от холивудската актриса Джейн Фонда.

„Дойдох за първи път тук през 1963 г.“, каза Фонда, докато се подготвяше да връчи наградата на Трие. „Тогава фестивалът беше по-малък. По това време нямаше жени режисьори, които да се състезават и дори не ни е хрумвало, че има нещо нередно в това. Изминахме дълъг път, но ни предстои дълъг път.”

Седем жени режисьори, посочи Фонда, са имали филми в конкурса тази година. „Това е историческо, но един ден това ще бъде нормално", добави тя.

Трие, която е третата жена, печелила престижната награда, изпревари силни претенденти, сред които британския режисьор Кен Лоуч, фаворит на фестивала, чийто нов филм The Old Oak имаше премиера в Palais в края на фестивала, както и Джонатан Глейзър.

Глейзър не си тръгна с празни ръце. Той спечели голямата награда за второ място за The Zone of Interest – адаптация на романа на Мартин Еймис, описващ домашните проблеми на нацистко семейство, което живее в непосредствена близост до концентрационния лагер Аушвиц в Полша към края на Втората световна война.

Глейзър е най-известен с хитовете Sexy Beast и Under the Skin, научно-фантастична антиутопия, в която Скарлет Йохансон играе извънземно. Приемайки наградата, той каза: „За мен това е чест отвъд мечтите ми. Искам да почета паметта на Мартин Еймис и се радвам, че успях да му покажа филма.”

Наградата за най-добър актьор отиде при японската легенда Коджи Якушо за превъплъщението му в чистач на тоалетни във филма на Вим Вендерс Perfect days.

Наградата за най-добра актриса спечели Мерве Диздар, звезда от турската драма За сухите треви на режисьора Нури Билге Джейлан. 36-годишната Диздар, която е първата турска актриса, спечелила наградата за най-добра актриса в Кан, хипнотизира критиците с ролята си на селската учителка Нурай.

Наградата за най-добър режисьор бе присъдена на Тран Ан Хунг за филма му The Pot-au-Feu, в който участват Жулиет Бинош и Беноа Магимел.

Специалната награда на журито отиде при финландския режисьор Аки Каурисмеки за филма му Fallen Leaves. Връчвайки специалното отличие, британският актьор Орландо Блум каза, че стойността на киното е в начинът, по който то умее да преодолява различията, „което не винаги е лесно постижение“.