Нова порода футболни фенове в Европа харчи общо зашеметяващите 35 милиарда евро всеки сезон в подкрепа на клубове от чужди страни, показва проучване на официалният спонсор на Шампионска лига MasterCard.

Новата и нарастваща порода европейски футболни фенове "Фенове без граници", са идентифицирани в доклада на MasterCard и European Business School (EBS).

Независимо дали става дума за финансиране на тяхно посещение на мач в чужбина и абонамент за платена телевизия , или закупуване на брандирани стоки, „Феновете без граници” харчат общо на сезон суми, които биха стигнали за изграждането на 100 стадиона като този в Мюнхен, където тази година ще е финалът на Шампионска лига, или за закупуването на 372 футболисти като Кристиано Роналдо, или дори 562 футболисти като Фернандо Торес.

Резултатите от проучването показват, че една четвърт от верните на футбола фенове в Европа (41 милиона), са определени като "фенове без граници ", като най-популярният чуждестранен отбор е Барселона (29%), следван от Реал Мадрид (10%) и Манчестър Юнайтед (8%).

Феновете без граници харчат до 35 милиарда евро всеки сезон, а ето и кои са основните им разходи:

- Една пета от общите разходи или 7.5 милиарда евро се харчат за платена

телевизия.

- За закупуване на брандираните стоки на клубовете биват изхарчени 13% от парите на чуждестранните фенове.

- Реалното посещение на мачове изразходва 10% от средствата на феновете без граници, като допълнително 2.5 милиарда евро отиват за храна, напитки и други стоки, закупени, докато са там.

- 6% от разходите се дават за посещение на заведение или спортен бар, за да се гледа мача на голям екран, като абонамент за собствен телевизионен канал на клуба отнема 5% от разходите им.

- Един на всеки четирима фенове присъства на домакинските мачове на своя отбор в чужбина. Разходите за настаняването и пътуването, свързани с посещението на мача или посещението на любимите стадиони, струва на „феновете без граници” 8.75 милиарда евро всяка година – това е една четвърт от общия размер разходи.

- Въздействието от всичко това върху туризма е положително; една трета от всички „фенове без граници” са резервирали пътуване с единствената цел да гледат мач, или да посетят стадион. Една пета умишлено комбинират посещението на мача с посещение на града или включват футбола в обичайната си ваканция.

- Като цяло, градовете домакини на мачовете на живо на феновете без граници се възползват от около 4.5 милиарда евро за един сезон.

Докладът обобщава че фенове без граници са категоризирани в три групи:

Истинските фенове, които представляват почти две трети (60%) от всички фенове без граници", те са привлечени от философията на играта на клуба (85%) и от успеха (79%).

Феновете на регионите представляват само 12% от общия брой на „феновете без граници”. Много от тези далечни последователи чувстват специална връзка с отбора, поради връзка с града, като 55% от тези фенове редовно посещават региона на клуба.

Последователите на звездите представляват 11% от „феновете без граници”, тяхната лоялност е здраво свързана с велики играчи и треньори, като са готови да прехвърлят своята лоялност в съответствие с това независимо къде отиват любимите им звезди.