Чат, видеоконференции, скайп - ръководители и служители все по-често комуникират чрез новите технологии. Постоянната връзка засилва рентабилността на компаниите, но изисква от мениджърите нов стил на ръководство, пише германският в. "Ханделсблат", цитиран от БТА.

Комуникация чрез имейли, сътрудничество чрез виртуални "дъски за съобщения", управление чрез смартфони - стилът, който преди десетина години в Германия бе използван само от шепа пионери в АйТи-сектора, които имаха необходимите програми и технологии, вече се е наложил в редица браншове.

Вече не само IBM или Microsoft комуникират чрез чатове, скайп или видеоконференции. Банки, модни концерни и машиностроителни компании също използват технологии, даващи възможност на служителите да работят заедно от различни места. По този начин работата става все по-мобилна, по-гъвкава и свързана с конкретни проекти.

Навсякъде - във влака, в самолета, в къщи или в кафенето интернет връзката, често безжична, дава възможност удобно и в срок да се изпълняват проекти от почти всяко място в света. Служителите на път получават имейли на мобилните си телефони, водят конферентни разговори чрез камерите на лаптопи и телефони, обменят данни чрез чатове или блогове и обработват съвместно документи.

Засилването на тази тенденция се потвърждава от изследване на американския доставчик на мобилни услуги Johnson Controls Global Workplace Solutions, проведено сред 1700 офис служители в седем държави. Според резултатите от допитването връзката чрез виртуални конференции ще се увеличи от сегашните около 19 процента до 57 процента през 2020 година.

Според 44 процента от анкетираните пък до 8 години все по-често ще се използват 3D видеоконференции.

Благодарение на силното навлизане на комуникационните технологии веригите за доставки стават все по-сложни, разпростират се в цял свят и изискват денонощна комуникация и възможност за вземане на решения независимо от мястото и часовата зона, в която са служителите и мениджърите им.

Увеличават се и изискванията към мениджърите - не само за технологичните познания, но и за социалните им умения. Когато някой ръководи екип, без всеки ден да вижда подчинените си или да е около тях, трябва да е способен да контролира дългата "каишка".

"Ръководителите трябва да знаят повече за разпределението на времето на своите служители. Кой кога е най-работоспособен, какво е семейното положение на всеки", отбелязва експертът Карлхайнц Гайслер.

Според проучване на германското бизнес издание "Виртшафтсвохе" за компаниите новия "смарт" свят е възможност за "по-продуктивна работа" (80 процента), "повече свобода за служителите" (68 процента) и "намаляване на разходите" (56 процента).

Новите технологии обаче носят и рискове. Твърде малкото време без откъсване от работата може да доведе до болести. Телефониране, изпращане на имейли, чат, конферентни разговори, ако може и всичко наведнъж - това натоварва психиката и здравето.

"Техниката може да се ускорява безкрайно, но не и човекът", отбелязва Гайслер.