От преброяването на гласовете до наемането на червен килим - раздаването на наградите Оскар са голям бизнес, пише британският вестник Guardian.

Кампанията (5-8 млн. долара)

Достигането до подиума е първата и най-трудна стъпка за всеки филм. Конкуренцията е интензивна и става все по-интензивна с всяка изминала година. Ако искате филмът ви да изпъкне, първо наемете специалист по кампаниите за наградите Оскар. Той ще има контактите и стратегиите, за да стигне до журито на Академията и най-важното – ще знае правилата.

„Има цяла култура в ухажването на Академията. Нейните членове могат да излизат на обяд и вечеря всеки ден през сезона. Това е част от играта. В крайна сметка ние работим с таланти, хората се вълнуват от срещи с кино звезди“, казва пиар експертът Бъмбъл Уард.

От решаващо значение е филмът да поеме по правилния път след напускането на монтажната – да бъде показан премиерно на точния фестивал, да организира събития, които привличат вниманието на хората от кино индустрията. „Добрият пиар познава медиите и вкуса на хората. Така че той ще покаже филма първо на тях, тъй като това са хората, които ще говорят за него след това“, казва Уард.

Ето някои ключови разходи:

PR консултант: 10 000-15 000 долара

A post shared by Búho Mag (@buhomag) on

Реклама: 1 млн. долара преди номинацията и 800 000 долара след номинацията

Телевизионни реклами и промо: 1.5 млн. долара

Показване на филма на големия екран: около 160 000 долара

DVD и дигитални прожекции: около 300 000 долара. Тези разходи са от съществено значение. „Колкото и хората да говорят, че е по-добре да гледат филм на кино, понякога те са мързеливи и искат да гледам удобно у дома в Деня на благодарността“, казва Уард.

Други награди: 500 000 долара за кампанията за „Златните глобуси“, които са част от по-широката кампания за наградите Оскар.

Церемонията (44 млн. долара)

Ежегодният финансов доклад на Академията съдържа основни данни за разходите. През 2016 г. тя е похарчила 44 млн. долара за раздаването на наградите Оскар и свързаните дейности. Разходите включват цената на церемонията и няколко свързани събития, включително обяда на номинираните (260 000 долара), наградите на губернаторите (за цялостни постижения, 865 000 долара) и Балът на губернаторите (официалното афтърпарти след Оскарите, 1.8 млн. долара). Цената на церемонията в неделя е около 21-22 млн. долара.

Ето и някои ключови разходи:

Хонорар на процудентите на шоуто: 100 000 долара на човек за Майкъл Де Лука и Дженифър Тод

Хонорарът на водещия: 15 000 долара

Dolby Theater: Цената за наемането му не е известна. Тя е част от сложна сделка, свързана с правата върху името на Dolby. Академията има 20-годишен договор с театъра.

Статуетките Оскар: 900 долара всяка

Охрана: 250 000 долара

Червен килим: 1.50 долара за квадратен метър за килима от 150 на 10 метра, или общо 24 700 долара.

Кетъринг: Няма официални данни, но разходите за шоколад са около 20 000 долара, а за пържоли – около 25 000 долара за традиционната вечеря с 1500 места след шоуто.

Миналата година Академията постигна приходи от 113.1 млн. долара и печалба от 69.1 млн. долара. Най-голямата част от приходите идва от Disney, която плаща около 75 млн. долара на година за излъчване на шоуто по ABC.

Идеята е да продава рекламно време, което миналата година достигна около два милиона долара за 30 секунди. През 2015 г. ABC заработи 110 млн. долара от рекламни хонорари.

Освен това Академията получава приходи от билети, за които присъстващите плащат. Тяхната цена варира между 150 и 750 долара за залата с 3400 места. Известните чанти с подаръци, раздавани от маркетинговата компания Distinctive Assets, тази година се оценява на 160 000 долара.

Тази година сред подаръците са тридневен престой в Lost Coat Ranch (40 000 долара), 10 тренировки със звезден фитнес инструктор (900 долара) и антицелулитен масаж (99 долара).

Ефектът (3 млн. долара)

Струват ли си усилията? Спечелилият Оскар филм променя живота и кариерата на участниците в него. Но увеличаването на приходите в бокс офиса е съвсем незабележимо. Данните на анализатора Едмънд Хелмер показват, че носителите на Оскар добавят около три милиона долара в бокс офиса. Това е значително по-малко от ефекта на Златните глобуси, които добавят средно 14.1 млн. долара към приходите на филмите.

Филмът с най-голямо увеличение на приходите след номинация е „Американски снайперист“ - противоречивият биографичен филм за морския тюлен Крис Кайл. Неговите приходи в бокс офиса нараснаха с 90% след номинацията.

По-вероятно е обаче финансовият успех на филма да се дължи на находчива маркетингова стратегия, отколкото на одобрението на Академията. От носителите на Оскар най-голям е ефектът върху приходите от филма на Клинт Истууд „Момиче за милиони“. Неговите приходи са нараснали с 56% след спечелването на Оскар през 2005 г.