Рияно Андерсън има около 50 чифта обувки на високи токчета, но никога не ги носи.

„Намираме се в провинцията“, казва Андерсън, 39-годишна домакиня в град Алфарета, Джорджия. „Ако носиш високи токове, хората ще те гледат странно“, добавя тя.

Така, при все по-богатото изобилие от стилни дамски обувки, Андерсън предпочита да прекарва ежедневието си, обута в кецове. И определено това не важи само за нея.

Модата по света се промени през последните години, което в пълна степен важи и за обувките. Нещо, което се доказва от внушителния ръст в продажбите на кецове, гуменки, маратонки и прочее за жени.

Продажбите на дамски модели кецове в САЩ скачат с цели 37% на годишна база към края на 2017 г.

В същото време, продажбите на обувки с висок ток записват спад от 11% спрямо предходната година, сочат данните на проучването Retail Tracking Service на NPD Group, цитирано от CNBC.

Марки, като Nike, Adidas, Dr. Scholl, Roxy, Puma, Steve Madden и UGG, са само част от компаниите, които се радват на драстичния обрат в потребителските желания. Тенденцията е очевидна – потребителите искат комфорт, а в наши дни има цяло изобилие от подобни продукти.

„Една от основните потребителски нужди е комфорт, тъй като всички са заети и тичат напред-назад през цялото време“, казва Бет Голдщайн, изпълнителен директор на NPD.

„Брандовете, които се фокусират върху комфорта, се справят по-добре, тъй като това е нещо, което жените от всички възрасти искат“, казва тя.

Според Голдщайн, продажбите на кецове ще се увеличават с двуцифрени резултати през следващите няколко години, тъй като вече по-скоро става въпрос за начин на живот.

С какво бижутерийните компании съблазняват богатите жени?Тази година предложенията са изкусителни и добре обмислени

От друга страна, обувките, чийто ток е с дължина над 8-сантиметра, са продукти, при които има най-голям спад в продажбите, казва тя. Според нея, жените търсят обувки, които могат да се носят, както денем, така и нощем.

Дори когато става дума за събития, изискващи официално облекло, по-дискретните токове набират популярност, казва анализаторът.

Всичко това обаче не се дължи на липса на избор на обувки с висок ток. Наличността на такива модели обувки по магазините скача с 28% на годишна база през 2017 г., по данни на Edited - компания за проучвания.

„Не мисля, че става дума толкова много за отказ от високите токчета, колкото за това, че има толкова много алтернативи“, казва Гералд Сторч, изпълнителен директор на консултантската компания Storch Advisors. По думите му, реално жените купуват повече обувки в най-различни категории.

„Жените продължават да носят високи токове за лъскавите събития“, казва Сторч.

Собственикът на Victoria's Secret е най-лошата позиция в S&P 500 Victoria няма тайни на капиталовия пазар.

В същото време, продажбите на спортни обувки в САЩ скочиха с 2% през миналата година, генерирайки приходи за близо 20 млн. долара, по данни на NPD.

Nike и Adidas са отговорни за половината от растежа в спортния дамски сегмент.

Друг сегмент, увеличаващ пазарния си дял, са дизайнерските кецове. Рапарът Кание Уест и дизайнерът Стела МакКарти имат колаборация с Adidas. Друга известна личност от хип-хоп средите - Кендрик Ламар, си партнира с Nike, а певицата Риана работи с Puma.

За жени, като 37-годишната Лиз Митрани, стоматолог от Ню Джърси, разнообразието от кецове й дава както гъвкавост, така и комфорт. Тя посочва, че обича да носи кецове, докато е на работа, но реално почти е спряла да носи обувки на висок ток.