Норвежките власти дадоха зелена светлина на финансирането на първия в света пълномащабен корабен тунел, който трябва да заобиколи един от най-опасните райони за плавателни съдове по протежение на норвежкия бряг.

Път за Stad Ship Tunnel ще бъде проправен чрез взривяване през 1.7 км скали в най-тясната точка на полуостров Стад.

Основната задача на новото съоръжение не е да пести време от пътуване, а по-скоро да позволи на корабите да се движат по-безопасно в района, който се смята за една от най-опасните зони за плавателни съдове по крайбрежието на Норвегия.

Тук моряците се борят с повече от 100 буреносни дни годишно и опасната комбинация от вятър, течения и вълни, посочва gcaptain.com. Според докладите, 33 души са загубили живота си в района от края на Втората световна война насам.

Норвежкият телевизионен оператор NRK съобщава, че норвежкото правителство е одобрило на 2 март пълната сума за финансиране на проекта, която възлиза на 2.7 млрд. норвежки крони, или 301 млн. евро.

Финансирането ще бъде осигурено в две фази, а изграждането на тунела ще стартира през 2018 г. и ще продължи до 2029 г.

Норвежката крайбрежна администрация, която отговаря за проекта, съобщи, че по време на изграждането на тунела ще бъдат премахнати около 3 милиона кубически метра твърда скала от планинския склон.

Идеята за създаването на подобен маршрут през Стад се върти в Норвегия в продължение на десетилетия, но осъществяването й беше ускорено през последните години, след като проучвания определиха най-добрия маршрут.

През 2013 г. норвежкият парламент заделени 1 млрд. норвежки крони за проекта.

След като строителството му приключи, Stad Ship Tunnel ще бъде с дължина 1.7 км, височина 37 метра и широчина от 26.5 метра. Изграждането му се очаква да отнеме около 3 до 4 години, но като цяло проектът може да обхване повече от десетилетие.

В допълнение към предоставянето на по-безопасен маршрут за моряците, тунелът се очаква да служи и като популярна туристическа атракция с потенциал за висящ мост, който да бъде отворен за обществеността.