Една година във въздуха с малък самолет. Това е историята на канадско семейство, решило да обиколи света със собствен транспорт.

Те не бързат, тъкмо обратното, карат го „бавно и полека“, справят се сами и събират пари за благотворителност. В случая за организацията „SOS Детски селища“.

Йън Портър е пилот от 40 години. Двете му дъщери Саманта (21 г.) и Сидни (18 г.) отскоро също официално имат право да управляват самолет. Синът му Кристофър все още е непълнолетен. Заедно с децата си и съпругата си Мишел Йън тръгва на 15 юни 2022 г. И оттогава петимата не са спирали. Без да бързат досега са обиколили 20 страни, сред които САЩ, Бразилия, Боливия, Парагвай, Аржентина, Панама, Коста Рика и Хондурас.

Това е обиколка от над 46 хил. километра. Целта е да обиколят 50 страни.

Пред CNN Йън казва, че да лети с едномоторен самолет по целия свят е сбъдната мечта. Допълва, че е мислил над идеята доста години, но едва наскоро вижда възможност да я осъществи. Голямата му дъщеря решава да си даде година почивка преди университета, а другата тъкмо завършва гимназия.

Едновременно с това синът му е уморен от дистанционното обучение по време на пандемията. Така че идеята за околосветско пътешествие изглежда доста примамлива.


Пилотът решава, че положението е „сега или никога“. И започва да търси самолет.

„Да намериш машина, която да побере петима души, оборудване от първа необходимост и багаж е трудна задача“, казва той.

В крайна сметка обаче той попада на Gippsaero GA8 AirVan, който отговаря на нуждите му. Семейството купува самолета за 500 хил. долара. Тази машина, която не е никак евтина, не е с много големи възможности. Има осем места, развива максимална скорост от 241 км. и може да лети до 1352 км. с едно зареждане.

„Можеш да го натовариш с багаж. Но пък не е много бърз”, казва Йън.


5inthesky.com


Семейството е разпределило задълженията за пътуванията. Йън е капитан, дъщерите – помощник пилоти. Съпругата отговаря за здравните застраховки и визите, както и за всичко, което може да потрябва. А синът снима - когато не се опитва да завърши училище дистанционно, пътувайки.

“Част от приятелите ми ни смятат за луди. Но според мен наистина си струва“, казва Саманта, която отскоро е пилот.

Семейството въздушни номади казват, че летят по около час всеки ден. Засега са кацали на около 160 летища. Йън обяснява, че не следват строга програма, защото при планирането „има толкова много променливи“ и винаги са зависими от атмосферните условия.

Освен околосветската обиколка те имат и друга цел – да съберат 1 млн. долара за детските селища. Това е организация, подпомагаща деца без родители в над 130 страни, включително и в България.

Пътешествениците не бързат. Спят по къмпинги и хостели, понякога и у хората, които следят пътуването им в социалните мрежи.

„Не се състезаваме. Не е задължително да сме на определено място на точна дата“, обяснява стратегията Йън.


5inthesky.com

Пътуването обаче невинаги е безоблачно и в буквалния, и в преносния смисъл. Има доста проблеми при организацията в работата на летищата. Йън обяснява, че понякога чакат по три-четири часа след кацане, за да се уредят всичко формалности.

Освен това човек трябва да бъде здрав, за да може да продължи самолетната одисея. Или както казва Саманта – да се научиш да се чувстваш комфортно в дискомфортна ситуация.

„Някои хора си мислят, че след като обикаляме света с частен самолет, пътуването трябва да се луксозно и някой задължително дани носи чантите. Истината е, че правим всичко сами“, казва Йън.

В момента пътешествениците са в Белиз, Южна Америка. Планират да тръгнат за Гватемала, а след това към Мексико. После трябва да летят до източната част на Канада, за да прекосят Атлантическия океан през Гренландия и да стигнат до Европа. После в списъка са Египет, Близкия Изток и Япония.

Но нищо не е сигурно, плановете постоянно се променят. Семейството документира и разказва за пътуването си в собствения си сайт. И продължава да го кара „бавно и полека“.