Париж ще предприеме най-амбициозния строителен проект от 150 години насам, когато млад бюрократ реновира средновековния център на града с грандиозни сгради и булеварди в стил, който носи негово име – Haussmannian.

Бюрократите в наши дни планират пренасочването на повече от 35 млрд. евро през следващите две десетилетия към предградията с излаз на вода. Планът се появи за първи път през 2008 г., като основната му цел е подобряване на развитието в регионите чрез свързване на предградията с центъра на града.

Проектът започна да се задвижва с по-висока скорост след провеждането на референдума във Великобритания за излизане от ЕС. Париж планира да се превърне в алтернатива на Лондон като глобален бизнес център.

Идеята намери място и в предизборните послания на кандидата за президент Марин Льо Пен, която го обрисува като прекомерно разходване на публични финанси.

„Това е годината, в която проектът Grand Paris ще се задвижи. Въвлечени сме в международно съревнование с останалите метрополиси за привличане на инвестиции“, казва Филип Ивин, ръководител на държавната агенция, натоварена с транспортната част на плана, цитиран от Bloomberg.

15-годишният строителен график за разширяване на транспортната мрежа е истинска златна мина за строителната индустрия, която все още се възстановява след период на загуби.

Компаниите Vinci SA и Bouygues SA ще си партнират в договор за 968 млн. евро за построяването на част от новата линия на метрото. Изграждането на новата градска железница ще бъде и най-скъпата част от плана с предвидените 5.7 млрд. евро. Производителите на влакове и сигнални системи от Alstrom SA и Siemens AG също ще могат да получат парче от пая.

В резултат на проекта, цените в региона ще скочат с 10% през следващите 10 до 15 години, прогнозират от индустриалното лоби в страната. Това обаче няма да е достатъчно да се компенсира 30%-ният спад от 2007 година насам.

Дори и френската столица да загуби съревнованието за нов финансов център с Франкфурт или Дъблин, 12-те млн. жители на града ще спечелят, което означава, че печалбата ще е за цяла Франция. Регионът побира почти 1/5 от населението на страната и формира около 1/3 от БВП на Франция. 80% от компаниите, влизащи в борсовия индекс CAC-40, се помещават именно в Париж.

Според плана, транспортната мрежа на града ще се разшири с 200 километра и 68 нови метростанции. Линията ще оформя арка, минаваща през 22 южни предградия, което сериозно ще намали времето за придвижване на хората, обитаващи много от плътно населените градчета.

Построяването на транспортни връзки до по-бедните предградия на Париж ще допринесе за тяхното развитие. Такова едно място ще бъде предградието Aulnay-sous-Bois, което влезе в новините след масови размирици по повод обвинения в полицейско насилие. То ще бъде оборудвано с нова метростанция, а изоставената бивша фабрика за автомобили ще се превърне в централа за поддръжка на публичния транспорт и център за управление.

Grand Paris включва и планове за продажба на общинска земя на частни инвеститори, които ще имат задължението да вложат над 6 млрд. евро в построяването на станции, пристанища, басейни и площади около френската столица.

Проектът, роден от бившия френски президент Никола Саркози, бе поет от социалиста Франсоа Оланд. Той обещава създаването на нови работни места, което ще намали 10%-ната безработица в страната и ще засили едва уловимия икономически растеж. Вече 4 хил. души работят по плана за транспортна експанзия.