Активността на пазара на първични публични предлагания на акции в САЩ през миналата година е достигнала най-високото си ниво от 2000 г. насам, според доклад на PricewaterhouseCoopers. Общо 296 IPO-та, организирани през 2007 г. в САЩ са набрали средства в размер на 65.1 млрд. долара, в сравнение със 236 IPO-та, които са набрали 49.9 млрд. долара през 2006 г.

Турбуленцията на финансовите пазари не е попречила на IPO пазара в края на миналата година. Компаниите са били най-активни, именно през последното тримесечие на 2007 г., когато 101 публични предлагания са били организирани. Този период е и тримесечието с най-много IPO-та през последните осем години.

Нарастването на броя на листванията от страна на т. нар. компании със специална инвестиционна цел (SPAC) e сред ключовите фактори за активността на щатския пазар на IPO през 2007 г. Цели 49 такива компании са набрали 9.9 млрд. долара през 2007, в сравнение с 18 IPO-та, от които са събрани 2.4 млрд. долара през 2006 г.

Публичните предлаганията на SPAC компании са съставлявали около 17% от общия брой на IPO-тата и 15% от набраните средства през миналата година. Броят на IPO-тата на SPAC компании продължава да нараства и през 2008 г., като в предлагания на осем подобни компании са набрани 3.1 млрд. долара през първото тримесечие.

Публичните предлагания на управляващи дружества (AIM) дебютираха през 2007 г., когато четири подобни IPO-та набраха 6.0 млрд. долара. Най-голямото IPO в САЩ през миналата година беше именно на такова управляващо дружество. Blackstone набра 4.1 млрд. долара от първичното си публично предлагане на акции. Продължаващият интерес на чуждестранните емитенти към щатските капиталови пазари, също поддържаше активността на IPO пазара през 2007 г. Чуждестранни компании са набрали 16.7 млрд. долара в 56 IPO-та в САЩ през миналата година. За сравнение, предходната година чуждестранни компании са набрали 8.6 млрд. долара в 28 IPO-та. Китай е била най-активната държава по отношение на броя на емитенти на щатските капиталови пазари през 2007 г.

В световен план Европа продължава да води и през 2007 г. по брой и стойност на публичните предлагания с 813 IPO-та, в които са набрани 117.2 млрд. долара. Въпреки че средствата, набрани от публични предлагания в САЩ се увеличават от 49.9 млрд. долара през 2006 г. до 65.1 млрд. долара през 2007 г., делът на страната в глобален план остава около 20%. Делът на Китай, в който се включват Хонконг, Шанхай, Шенжен и Тайван, скача от 18% през 2005 г. до 36% през 2007 г.

Активността на IPO пазара в САЩ е доста слаба от началото на 2008 г. Само 25 първични публични предлагания са организирани за периода, в сравнение с 68 за същия период на миналата година. Данните за набраните средства през първото тримесечие не са реални поради IPO-та на Visa, в което компанията набра 17.9 млрд. долара. Като изключим Visa, стойността на набраните средства от IPO през първата четвърт на годината възлиза на 6.0 млрд. долара, спад с почти 50% в сравнение с година по-рано. Броят на компаниите, който желаят да набират средства в САЩ обаче остава относително голям. Цели 179 компании са подали документи за IPO в щатската Комисия по ценни книжа и фондови борси (SEC) към 27 март 2008 г.

Снимка: ЕРА/БГНЕС