Цената на ексклузивен автомобил може да се удвои и утрои, когато към нея се прибави и „човешка" история. За правото на карат първия автомобил на принц Чарлз или кола на известен актьор мнозина са готови да вложат астрономическа сума.

В момента специализираните аукционни къщи и автомобилни салони предлагат няколко такива коли. Ето кои са те:

Bentley Mk. VI

Предишен собственик: Кралското семейство на Иран

Оценяван на: 80 000-100 000 паунда

Първият следвоенен модел Bentley Mk. VI слиза от конвейра през 1946 г. и предизвиква огромна радост. Удоволствието да караш такава кола обаче е скъпо- в Европа все още се чувства остър недостиг на алуминий и това оскъпява автомобила до невъзможните за времето си 5 500 паунда.

До наши дни са запазени две коли от модела, едната с десен волан и специално изготвено по поръчка купе принадлежал на иранското кралско семейство. Представители на коронованите особи се обърнали към Bentley с молба да сложат вместо обичайния скоростомер в мили друг, специален, който да отчита в километри.

Колата, която седем години се използва от принц-регента Абд ал Илах, за официални излизания, се връща в Англия през 1956 г.

ГАЗ-14

Предишен собственик: Едуард Шеварднадзе

Оценяван на: 33 500 паунда (1.5 млн рубли)

Екземпляри от автомобил ГАЗ-14, чието производство започва през 1977 г., трудно могат да бъдат открити дори и на разпродажба. Производството на тази кола спира през 1988 г. по лично разпореждане на Михаил Горбачов в рамките на т. нар. „борба срещу привилегиите". Сред притежателите на „Чайки" е Фидел Кастро, а у нас- Тодор Живоков. Едуард Шеварднадзе ползвал своята плътно до края на 90-те години. След това колата става представителен автомобил за обслужване на руските естрадни звезди.

Porsche 911S Le Mans

Предишен собственик: Стив Макуин

Оценяван на: неизвестна

Две обстоятелства превръщат тази кола с ценност. Първо- това е автомобилът от филма Le Mans, второ- това е кола на Стив Макуин. Той толкова харесал автомобила по време на снимките, че решил да го запази за себе си. По-късно обаче обстоятелствата го принудиха да го продаде.

Ferrari Daytona

Предишен собственик: принц Чарлс

Оценяван на: 180 000-210 000 паунда

От Ferrari 365 GTB/4 Daytona са произведени 1400 броя, от тях с десен воланса 158. Лаконичният дизайн на модела рязко го отличава от пищните форми на колите, които са на мода по това време, и той става един от най-разпознаваемите модели на Ferrari в цялата история на марката. Синият автомобил бил на разположение на принц Чарлс едва седмица, след което той го продал за скромните 9 259 паунда, но това не пречи колата да получи прякора „Синя кръв".

Cadillac Sixteen Town Car

Предишен собственик: Папа Пий XII

Оценяван на: 100 000-170 000 евро

Моделът Cadillac Sixteen Town Car е представен на автосалон в Ню Йорк през 1937 г. и още тогава станало ясно, че само избрани ще могат да карат такава кола. Такава била и графиня де Шифнер - вдовица на известен германски аристократ и въздушен ас от Първата световна война. По-късно тя е купена от кардинал Франсис Спелман, който от своя страна я предоставя на най-известният й собственик- папа Пий. В продължени на 20 години това е официалният автомобил на Ватикана. През 1966 г. колата вече има нов собственик- Никола Булгари, собственик на BVLGARY.

Rolls-Royce Silver Ghost

Предишен собственик: семейство Дюпон

Оценяван на: 520 000-700 000 евро

Моделът на Rolls-Royce е създаден през 1906 г., две години след като Хенри Ройс и Чарлс Ролс основават съвместна компания. Абсолютен хит е тихият мотор на колата, чийто шум бил сравняван от журналистите с тракане на шевна машина. Освен това тя се оказала невероятно надеждна и почти не се чупела. Така безшумната и на практика вечна кола получила името си „сребърния призрак".

Нейното производство и на всички коли на Rolls-Royce спира през Първата световна война, когато в автомобилния завод се произвеждат двигатели за самолети. Само че Алисия Дюпон- съпруга на Алфред Дюпон, искала точно такава лимузина. Дори богатството не помагало на магната да накара компанията да произведе автомобил за жена му, така че се наложило лично крал Джордж Пети да да ходатайства за тях. Кралят бил напълно наясно, че Дюпон доставя по-голямата част от барута на британската армия и разьпоредил те да си получат лимузината без да чакат ред. Така Rolls-Royce Silver Ghost пристига в имението на семейството в Делауеър, където е на разположение на Алисия Дюпон до смъртта й.

Rolls-Royce Silver Ghost

Предишен собственик: Никоай Втори

Оценяван на: 8 млн.евро

Тази кола има няколко известни собственици, като начело сред тях е последният руски цар. След неговия разстрел, колата се оказва собственост на импресариото Джон Ринглинг, който е страстен колекционер, и в продължение на години стои редом до Мерцедеса на Хитлер. Оттам бъдещето й е в ръцете на неизвестен германски колекционер, който решил да я скрие. След смъртта на собственика, се оказва, че никой не знае къде се съхранява тази кола. В продължение на няколко десетилетия виолетовият Rolls-Royce Silver Ghost на Николай Втори е смятан за загубен. Допреди няколко години, когато случайно е открит в подземен бункер в Германия, в който е прекарал десетилетия. Сега колата се продава... на наистина царска цена.