Самолетите на бъдещето ще летят със слама от конските обори и със стърготини от дъскорезниците, пише агенция Reuters, позовавайки се на най-нови разработки на френски учени.

Проектът "Пробио 3" за получаването на биогорива от тези отпадъчни материали стартира през месец юли и бе кофинансиран от френското правителство.

Целта е те да бъдат смесени в съотношение 50/50 с авиационния керосин и по този начин да бъде намалена консумацията на фосилни горива от гражданската авиация.

"Самолетите на бъдещето ще летят с гориво от отпадъчни продукти на земеделието и горите", твърди Карол Молина-Жув, професор в Националния институт по приложни науки в Тулуза и главен координатор на проекта.

"Ние и сега можем да изградим експериментална производствена линия, но задачата ни е да постигнем индустриално производство", допълва тя, цитирана от bTV.

Целта на екипа е да бъдат реализирани постигнатите в лабораториите резултати в реалния сектор, като значително бъде подобрена ефективността и рентабилността на процеса.

Използването на слама от оборите и стърготини от дъскорезниците е един от поредните опити за получаването на биогорива, които да намалят замърсяването на околната среда и да снижат цената на горивата.

Досега повечето опити се съсредоточаваха върху извличането им от селскостопански култури. Но това доведе до покачването на цените им и до недостига им, особено след вълната от засушавания, на които станахме свидетели напоследък.

Отговорните фактори в европейската самолетна компания Airbus, която подкрепя финансово проекта, считат, че сламата и стърготините могат да станат добра алтернатива на царевицата и захарната тръстика за получаване на биогоривата на бъдещето.

С бюджет от 24.6 млн. евро, разчетен за осем години, проектът "Пробио 3" цели да бъде изградена рентабилна производствена линия за тези енергоносители.

Индустриалните и селскостопанските отпадъци в този процес се трансформират в захари с помощта на специални ензими. След това се смесват с микроорганизми от рода на маята, за да се постигне ферментация.

Получените вещества след това се обработват с водород, за да се получат въглеводороди, подобни на тези, съдържащи се във фосилните горива.