Има нещо дълбоко нередно в отношенията между естествените монополи и клиенти в нашата страна. Това заяви зам.-председателят на Комисията по енергетика в НС Явор Куюмджиев, предаде БГНЕС.

Куюмджиев заедно с НПО и граждански организации публично обсъждат предвидените промени в Закона за енергетиката. Една от промените е в случаите, в които отчетените показания на клиента на електрическа енергия са по-високи с над 30% от това, което е консумирал за същия период през предходната година, клиентът да има право да подаде възражение срещу сметката.

Така това ще освобождава клиента от задължението да заплати дължимата сума до разглеждане на възражението му и/или до разрешаване на спора с влязло в сила съдебно решение, в случай на съдебно оспорване. Така дефакто се предвижда при получаване на сметка, надвишаваща с 30% от консумацията за съответния минал период, да се въведе задължение на доставчика да се докаже, че тази енергия е потребена. Сега например клиентът първо трябва да плати, а после да си търси правата.

Явор Куюмджиев обясни, че тук се въвеждат и задължения на доставчика да плати потенциалната проверка, дава се право клиентът да поиска и проверка на електромера в избрана от него лаборатория. Куюмджиев каза, че е разбрал от срещата си с организации за т. нар. "обратно начисляване на електроенергия със задна дата". Става въпрос за фактура за 3 месечен период от над 2 000 лв. Подходът за широка обществена дискусия по темата е много полезна, заяви Куюмджиев.

Друга промяна, предвидена в промените на закона, посочва, че операторът на разпределителната мрежа трябва да възстановява снабдяването с ток след извършване на плащането и без допълнително заплащане на цена за възстановяването. Това е в случай на прекратяване или прекъсване на снабдяването на клиент по искане на крайния снабдител, поради неизпълнение на задължения за плащане по договора за продажба на електрическа енергия.

Предложените текстове изрично посочват, че не се допуска плащане на допълнителна цена за възстановяване на електроснабдяването/газоснабдяването, в случай на прекъсване поради неплащане. С промените се създава и текст, който казва, че операторът няма право да съставя протоколи за коригиране на количествата измерена електрическа енергия без присъствието на клиента. Промените задължават и крайният снабдител "по подходящ начин да уведоми клиента лично, в случаите, в които по негова инициатива ще бъде прекратено или прекъснато снабдяването на клиента". Промяна има в 6 посоки и сфери, които според Явор Куюмджиев трябва да доведат до нормалност.

Друга промяна посочва, че когато има нарушаване на условията за качество и надеждност на снабдяването с електрическа енергия за период по-дълъг от 10 дена през един календарен месец, доказано по съответния ред, клиентът не дължи заплащане на сумите за консумирана електрическа енергия за същия месец.

В промените е посочено, че разпределителното предприятие дължи обезщетение за всички имуществени вреди, които клиентът е претърпял от некачествено снабдяване с електрическа енергия. Обезщетенията по този ред могат да бъдат претендирани в срок до 3 години, откакто е станало нарушението.

Ако пък има нарушения на условията и се прекъсне електро- или газоподаването, както и качеството на доставяната енергия и природен газ, се налага имуществена санкция в трикратен размер и започва процедура по отнемане на лицензиите.

По време на дискусията Емил Георгиев от Федерацията на потребителите поиска да се обърне внимание и на проблемите в сферата на топлофикациите. Той посочи, че трябва да се актуализира и Законът за защита на потребителите. Явор Куюмджиев предложи да се подготви подобна дискусия преди отоплителния сезон, за да се улеснят българските домакинства.