Спекулациите около публичния дебют на компанията, стояща зад социалната мрежа Faceboоk, която според мнозина е най-интригуващата компания в Силициевата долина в момента, не спират, информира Reuters.

Основателят и CEO на Facebook, Марк Зукерберг, засега мълчи по въпроса за IPO плановете на социалната мрежа, с изключение на интервю през януари, в което определя публичния дебют на компанията като "малко вероятен”.

Това обаче не пречи на блогърите и инвеститорите да интерпретират всяко действие на компанията като подготовка за потенциално първично публично предлагане на акции.

Разрастването на Facebook, която вече има 550 служители и наемането на бивши служители на Google Inc на изпълнителни длъжности само подсилват спекулациите.

Оживлението около Facebook е гарантирано, според рисковите инвеститори, като се има предвид експлозивното увеличение на броя на регистрираните потребители на социалната мрежа. Броят на членовете е нараснал повече от три пъти до 70 милиона от април 2007 г. досега.

Рекламодатели биват привлечени от огромните възможности, които предлагат социалните мрежи, където милиони хора често публикуват вкусовете и интересите си като част от техните онлайн профили. Подобно поведение позволява на рекламодателите да насочват посланията си към определени целеви групи.

Социалните мрежи се превръщат в любимо място на хората и затова така наречените Web 2.0 компании, които дойдоха след ерата дотком компаниите, биват оценявани толкова скъпо.

Софтуерният гигант Microsoft закупи миналата година дял от Facebook на стойност 240 млн. долара, което поставя пазарна стойност от 15 млрд. долара на четиригодишната социална мрежа.

Основаната през януари стартъп компания Slide Inc, която дава възможност на хората да създават в световната мрежа собствени фото албуми и да публикуват профилите си за социални контакти получи финансова инжекция в размер на 50 млн. долара, което би й дало пазарна стойност от около 500 млн. долара.

Популярността на Facebook е толкова голяма, че независимо от слабия IPO пазар в момента, първичното публично предлагане на компанията би имала успех, смятат анализатори.

Като цяло обаче пазарът на IPO си остава предизвикателство за повечето компании през тази година. Само пет компании, подкрепени от рисков капитал са организирали IPO-та през първото тримесечие на годината в САЩ, в сравнение с 18 за същия период на миналата година.