Шестгодишна неразопакована бяла тениска само с логото на марката се продава за 2 500 евро. 10-годишно яке за дъжд North Face с леопардова щампа и същото това лого – 6 000 евро. Три шапки с козирка и логото на марката – 600 евро.

Тези и други артикули от уличния стил на обличане се появиха по време на търг на аукционната къща Artcurial в Париж през миналата седмица. Търгът бе концентриран около базираната в Ню Йорк скейтърска марка Supreme, известна с червеното си лого и способността да трансофмира предмети от ежедневието, дрехи или други неща, в модни артикули.

Търгът премина с успех – почти всичко бе продадено, като генерираните приходи бяха два пъти по-големи от предварително очакваното, пише FT.

Някои хора биха реагирали на това с насмешка и презрение. Разбира се, да платиш за обиковени тениски цени като за висша мода е глупаво.

Да, но би било грешно човек да мисли, че този ъндърграунд стил (вдъхновен от скейтборди, хип-хоп, LSD, пънк рок и каквото и да било друго) може да бъде пренебрегван.

Самият термин “уличен стил” крещи “разпродажба”.

Въпреки че черпи вдъхновение от младежта вече 25 печеливши години, Supreme не се губи в собствената си ирония. Нито една марка не извлича по-умело енергия от комбинацията младежка култура (графити и скейтбордове), големи пазарни марки (Nike, North Face), висшата мода (Louis Vuitton, Rimowa) и артисти (Деймиън Хирст, Джордж Кондо).

Марката, изградена около тези комбинации, е толкова влиятелна, че когато бъде поставена на нещо обикновено, има изцяло трансфомиращ ефект. Отличителното червено лого може да бъде видяно на чукове, катинари, водни пистолети и множество други предмети.

Мрачната история на едни от най-известните марки в светаОт Coca-Cola до Bayer

От Supreme не са измисли това. То е нов прочит на нещо, което първо бе дело на Марсел Дюшан и което може да се види в творчеството на Стюърт Дейвис, Анди Уорхол и Баския. Използването на модната индустрия също не е ново: Ив Сен Лоран го е правил още през 60-те години; Марк Джейкъбс вкарва грънжда в модата през 1992 г.

Supreme също така постига и страхотни финансови резултати. От марката умишлено поддържат предлагането на някои от своите артикули по-малко от търсенето, като по този начин добавят блясък към останалата част от продуктовата си линия и създават процъфтяващ вторичен пазар.

Никога не подценявайте способността на всяка силна марка да удължава съществуването си. Coca-Cola продава подсладена вода със своята марка в продължение на 125 години. Имиджът на бунтар на Кийт Ричардс, 74-годишен мултимилионер и колекционер на книги, който живее в Кънектикът, е по-жив от когато и да било.