В просторен комплекс в пустинята на Саудитска Арабия, на около 100 км северно от Рияд, десетки черни и бели крави от породата Холщайн влизат в климатизирани доилни. Вътре те заемат местата си в моторизирани въртящи се клетки, където ги доят машини, докато те предъвкват смляна люцерна, обливани от вода под формата на фина мъгла, пише Bloomberg.

Стадото е само едно от стотиците притежавани от Almarai Co., която е най-големият хранителен производител в Персийския залив. Компанията е преработила около 888 000 тона мляко през 2012 г. Приходите на базираната в Рияд компания почти са се утроили през последните пет години до 2.12 млрд. долара, тъй като търсенето на нейните продукти като мляко, сирене, пилешко месо, печени продукти и сокове расте заедно с населението на страната. Акциите на Almarai са поскъпнали със 125% от излизането й на борсата през 2005 г..

Това оскъпяване е превърнало 59-годишния основател и най-голям акционер принц Султан бин Мохамед бин Сауд ал Кабир в милиардер. Неговият дял от 28.6% в Almarai, както и други инвестиции са му помогнали да натрупа състояние от най-малко 2.8 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg. Той обаче никога не е бил включван в международна класация на милиардери.

Ал Кабир е потомък на на Сауд ал Кабир, братовчед на крал Абдулазиз, който е първият саудитски монарх. Неговата фамилия е считана за една от най-влиятелните клонове на кралското семейство.

Освен дела си в Almarai, който се оценява на над 2 млрд. долара, Ал Кабир притежава 14.3-процентен дял в застрахователната компания Arabian Shield и 7.8-процентен дял в Yamamah Saudi Cement Company. Въз основа на анализи на получаваните дивиденти, междуфирмени отношения и пазарно представяне той вероятно разполага с портфейл от активи, които могат да бъдат инвестирани, в размер на най-малко 500 млн. долара според Bloomberg.

Ал Кабир може също така да разполага и с необявени активи. Той е председател на пет компании и един от основателите на 15 други. Той също така притежава конюшня за жребци край Рияд, където тренират около 100 коня.

Ал Кабир основава Almarai през 1977 г. заедно с Masstock Group Holdings, ирландска компания, притежавана от двама братя. Компанията е създадена в периода на скачащи цени на петрола, поради което саудитското правителство се опасява, че това може да доведе до обратни бойкоти от селскостопански сили като САЩ и Европа.

Almarai е основана като част от опитите на Саудитска Арабия през 70-те години за самостоятелно производство на хранителни продукти. От тогава насам компанията процъфтява, превръщайки се от местен производител на млечни продукти в диверсифициран регионален гигант.

Masstock продава и последната част от дела си в Almarai на саудитски акционери през 2004 г., година преди компанията на излезе на местната борса. Almarai контролира 44% от пазара на млечни продукти в Персийския залив, според базираната в Рияд инвестиционна банка NCB Capital. От 2007 г. насам компанията е похарчила на 3 млрд. долара за създаването на нови производствени линии като бебешки храни и печени хранителни продукти.

През 2009 г. Almarai формира смесено предприятие заедно с PepsiCo Inc., което да инвестира в производители на млечни продукти и сокове в Югоизточна Азия, Африка и Близкоизточните страни извън Персийския залив. През 2011 г. 98.8% от приходите на Almarai са били от Саудитска Арабия и петте други страни от Персийския залив, по данни на Bloomberg.

Основното конкурентно предимство на компанията е в нейните четири пустинни млекозавода, където се отглежда над 60 000 крави. Заводите разполагат с отделения за паша, където животните са защитени от жегата, която през лятото надхвърля 48 градуса.

Пустинният климат обаче се оказва благоприятен за млекопроизводителите в държавата. Всяка от кравите на Almarai дава по около 12 400 литра мляко годишно, което според компанията е два пъти над средното ниво в Европа. Кравите на Al Ain Dairy Farm, която е най-голямата в млекопреработването в Обединените Арабски Емирства и е конкурент на Almarai, дават по над 10 000 мляко годишно, според видео за компанията публикувано в YouTube през март 2010 г.

Причината за този допълнителен млекодобив е, че пустинните крави не се извеждат на паша всеки ден, а фуражът им се доставя.

По-голяма част от фуража за животните на Almarai идва от Южна Америка. През 2011 г. компанията купува аржентинската Fondomonte SA и в момента доставя необходимата храна за животните си от там.

Almarai притежава два млекопреработвателни завода и дистрибуционна система с 1 000 превозни средства, което я прави по-рентабилна от местните и световните й конкуренти. Печалбата на компанията преди лихви и данъци е поне с 30% по-голяма от тези на Danone SA, Nestle SA и Savola AB, която е и най-големият институционален акционер в Almarai.