До 2021 г. роботите ще елиминират 6% от всички работни места в САЩ, започвайки с обслужването на клиенти и стигайки до шофьорите на камиони и таксиметровите водачи. Това прогнозира в свой доклад компанията за пазарни проучвания Forrester, цитиран от Guardian.

Тези роботи или интелигентни агенти, са част от системи за изкуствен интелект, които могат да разбират човешкото поведение и да вземат решение от името на хората. Настоящите технологии в областта включват виртуални асистенти като Alexa, Cortana, Siri и Google Now, както и чатботове и автоматизирани роботизирани системи. Засега те са доста прости, но в идните пет години ще станат много по-добри във вземането на решения от наше име в по-сложни сценарии и това ще позволи масовото навлизане на технологични новости като самоуправляващите се коли.

Тези роботи могат да са полезни на компании, които искат да намалят разходите. „До 2021 г. ще започне разрушителна приливна вълна. Решения, задвижвани от изкуствен интелект/когнитивна технология, ще доведат до закриването на работни места, като най-големите последици ще бъдат усетени в транспорта, логистиката, обслужването на клиенти“, заяви представителят на Forrester Брайън Хопкинс.

Неизбежният бунт на роботите вече започна, като поне 45% от възрастните американци казват, че използват поне един от гореизброените дигитални помощници. Интелигентните агенти могат да влязат в календари, имейл акаунти, браузинг историята, плейлистите, покупките и историята на гледаните медии, за да създадат подробна представа за всеки човек. С тази информация виртуалните агенти могат да осигурят помощ, насочена към конкретния човек. Тя е ценна за магазини и банки, които опитват да осигурят по-добро обслужване на клиентите.

Forrester обрисува картина на недалечното бъдеще. „Звънецът на вратата звъни и ви доставят нов чифт маратонки в избрания от вас стил, цвят и размер, нуждаете се точно от тях, за да замените старите си маратонки. И точно тук е уловката: вие не сте ги поръчали. Това е направил вашият интелигентен агент“, разказва компанията.

В транспортната индустрия Uber, Google и Tesla работят по коли без шофьор, а сходна технология си пробива път при камионите, за да замени скъпите шофьори от плът и кръв. Лесно е да ви се замае главата от такива иновации, но какво се случва с шестте процента - служителите в кол центрове, таксиметровите шофьори и водачите на камиони. Може би ще се създадат нови работни места, които да контролират и поддържат автоматизираните системи, но те също така ще изискват напълно нови умения.

“6% е огромно количество. В икономиката, която наистина не създава регулярно работни места на пълен ден, способността на хората лесно да намират нова работа ще намалява. Така че ще имаме хора, чакащи да започнат работа, които трудно ще намират къде да работят, защото същите тенденции започват да се проявяват и в други области, в които по традиция се създават повече работни места, като банковата система, търговията на дребно и здравеопазването. Това е сигнал за ранно предупреждение, който предсказва голяма промяна в бъдеще“, казва Анди Стърн, бивш президент на Международния съюз на служителите в обслужването.

Изследвания показаха, че по-високата безработица е свързана с по-малко доброволческа дейност и по-висока престъпност. Шофьорите на таксита по света вече реагираха с бурни протести на появата на Uber. Представете си как ще реагират хората, когато Uber елиминира шофьорите на колите си.

Предизвикателството, отправено от автоматизацията, не се приема достатъчно сериозно на политическо ниво, допълва Стърн. „Политиците говорят за завършване на колеж или придобиване на технически умения, неща, които са закъснели с близо пет-десет години“, смята той.

Означава ли това, че сме обречени? „Не. Но каква болка трябва да изпитат хората и какви социални протести трябва да бъдат организирани, преди правителството да се задейства?“, пита Стърн.

Служителите, много от които не притежават технологични умения, се конкурират за все по-малко работни места. Ако пазарът работи без намеса, няма да имаме никакъв начин да спрем закриването на работни места“, смята Стърн.