С началото на индустриалната епоха в Белгия възниква нуждата от вътрешен воден път, който да свързва реките Мьоз и Шелда. През 1879 г. е решено такъв канал да бъде построен, но пред него стоят сериозни технически предизвикателства.

Основният проблем е разликата във височината между реките. За да бъде преодоляна тя, опитният хидравличен инженер Едуин Кларк предлага да се използва асансьор за лодки.

Под негово ръководство той е построен и Canal Du Centre открит през 1917 г. Чрез него могат да се транспортират лодки до 350 тона.

През 1960 г. обаче това вече не е достатъчно за новия европейски стандарт от 1 350 тона. Вместо да се разширява стария канал е създаден огромният Strépy-Thieu boat lift, който заменя четири по-малки асансьора.

С разлика във височината от 73.15 метра между течението нагоре и надолу, това е най-високият лифт за лодки в света.

Строителството му започва през 1982 г., а през 2002 г. все още не е завършен, като прогнозните разходи за построяването му са 160 милиона евро.

Лифтът увеличава речния трафик от 256 килотона през 2001 г. до 2295 килотона през 2006 г.

Вижте още: Това невероятно пътно съоръжение се намира в Холандия

Освен това той се превръща в истинска туристическа атракция.

Посетителите му минават през впечатляващото машинно помещение, разглеждат панорамата на красивата околност, като могат да видят и образователни филми и изложба на вкаменелости, открити на строителните обекти по време на изкопни работи.

Четирите пенсионирани лифта бяха определени от ЮНЕСКО за част от световното културно наследство заради тяхната архитектурна и историческа стойност.