В миналото Хайни Закариасен не разбирал от вина.

Той отивал в супермаркета, за да си избере бутилка, но често се чувствал объркан, когато се изправял срещу неизбежната "стена с вина."

Това го притеснявалo, затова решил да направи приложение, което изготвя каталози, организира и оценява милиони бутилки с вина.

"Имахме проблем, който трябваше да бъде разрешен: искам да пия по-хубаво вино, но не разбирам нищо от вина," казва Закариасен.

Седем години и 25 млн. сваляния по-късно, приложението Vivino, което Закариасен създава, се използва от една общност от почитатели на вината, които са оценили близо 12 млн. бутилки с вино, пише CNN Money.

Потребителите снимат етикета на бутилката с телефона си и приложението им показва отзивите на други потребители за това вино, средната му цена на дребно, някои бележки по отношение на дегустацията и препоръки с каква храна може да се комбинира.

Приложението работи и ако потребителят снима винената листа в ресторант.

A post shared by Vivino (@vivino) on

"Наистина искахме да се концентрираме върху обикновения, средностатистически потребител на вино," казва Закариасен. "Просто хора, които обичат виното, но не искат непременно да го превръщат в свое хоби."

Закариасен не искал да се чувства като глупак

45-годишният предприемач израства на Фарьорските острови във време, в което алкохолът е забранен. Когато се мести в Копенхаген като тийнейджър, това води до сериозен културен шок по отношение на виното.

"Свикнал съм да съм умен и когато се чувствах като глупак, това не ми харесваше," шегува се Закариасен. "Това може би до известна степен е причина за създаването на приложението."

Закариасен пуска Vivino през 2011 г., но са необходими 2 години, за да може базата данни да нарасне достатъчно, за да бъде създаден "смислен" продукт. През 2016 г. неговият стартъп получава 25 млн. долара финансиране, като лидер сред инвеститорите е главният изпълнителен директор на Moet Hennessy Кристоф Навар.

Почитателите на виното имат и други опции - Delectable, например, има над 1 милион потребители, които са дали близо 5 млн. отзива. Има приложения, насочени към това с какви храни да се комбинират вината (HelloVino), както и такива, които сравняват цените (WineSearcher).

Закариасен обаче не само помага на потребителите да си изберат бутилка хубаво вино, но и им го продава.

Готов да се преобърне на пазара?

През приложението Vivino е продадено вино за над 40 млн. долара.

"Виното е индустрия за 300 млрд. долара и ако погледнете онлай продажбите в тази индустрия, ще видите, че те са една много, много малка част," казва Закариасен.

През 2016 г. едва малко под 4% от продажбите на вино в САЩ (2.3 млрд. долара) са доставени директно от производителите до потребителите, според доклад на ShipCompliant и Wines Vines Analytics. Останалото вино е продадено във физически магазини, в това число магазини за хранителни стоки и ресторанти.

Закариасен смята, че секторът на продажбите на вино на дребно може да бъде променен по същия начин, както Amazon промени начина, по който потребителите купуват книги.

"Изведнъж вече бе по-добре да пазаруваш от вкъщи, отколкото в магазина и тази промяна ще дойде и при виното," казва той. "Тези данни не са били налични никога преди това; сега са и пазаруването ще се промени."