Преди година 21-годишният Бен Кардуел работи на непълен работен ден на бензиностанция и се опитва да завърши магистратура.

Днес той се занимава с електронна търговия във Facebook като от декември насам има 1 млн. долара продажби.

Част от работата на бензиностанцията била забавна, според него. Веднъж помогнал на полицай да арестува мъж, издирван за въоръжен грабеж. Той влязъл в магазина. Кардуел харесвал и клиентите.

Други части от работата обаче не му допадали. Шефовете постоянно му давали смени по празниците. Работил на Коледа четири години поред.

Предлагали му повишение, но той го отхвърлял. Искал да се концентрира върху образованието си. Това означава, че хора, които постъпвали на работа след него и които той обучавал впоследствие ставали негови шефове.

Така Кардуел започва да мисли за други начини, по които да изкарва пари.

Той започва да продава дрехи и електроника през новозеландската версия на eBay, която носи името TradeMe.

Бизнесът му обаче не върви и затова той създава страница във Facebook, за да показва на приятелите си дрехите, които продава. Въпреки това нещата продължават да се случват бавно.

Няколко седмици след това обаче той получава съобщение от някой, който работи за Facebook. Представителят на компанията му казва, че трябва да пробва с Facebook реклами и му дава ваучер за 50 долара.

Вижте още: Те направиха милиони със собствен бизнес още като тийнейджъри

Същата вечер той продава дрехи за 800 долара и усеща, че се е захванал с нещо обещаващо.

Това се случва през август 2013 г. Кардуел решава да се заеме сериозно със своята Facebook страница. Кръщава я Deal Man: "уебсайт за световна модна търговия от Нова Зеландия, който специализира в мъжко облекло."

Повечето приятели на Каруел не са оптимистично настроени по отношение на неговото начинание. Те не смятали, че някои би искал да си купи дрехи от Facebook. Неколцина от неговите приятели, които искали да го подкрепят дори си купили дрехи от страницата, използвайки псевдоними.

До есента на 2013 г. Кардуел започва да пуска снимки на своите продукти поне по веднъж, в някои дни и до седем пъти на ден.

Ето как изглеждал един от неговите постове:

Без да купува никакви реклами страницата на Кардуел Deal Man бързо достига над 100 000 фенове. Продажбите достигат 100 000 долара месечно, пише Business Insider.

Стратегията на Кардуел била да увеличи "харесванията" на страницата си като пуска снимките си само в Индия или Мексико. След това пуска нови снимки в САЩ, Нова Зеландия и Канада. Заради всичките фенове, които неговата страница имала, алгоритмите на Facebook я предпочитали за по-заможните пазари. Продажбите му скачат значително.

На практика той използва алгоритъма за новините на Facebook и бизнесът му върви страхотно. Кардуел напуска работата в бензиностанцията и спира да посещава университета.

След това обаче настъпва неприятен обрат. Кардуел не прави нищо по-различно, но постовете му започват да достигат до по-малко и по-малко хора. Продажбите намаляват. Използването на алгоритъма за новините на Facebook вече не действа.

Кардуел не го знаел по това време, но от Facebook били сменили алгоритъма си за новините, които излизат на стените на хората.

Всъщност Facebook сменя алгоритъма точно с тази цел, за да ограничи броя на хората, до които достига постове като тези на Кардуел.

В края на 2013 г. от Facebook решават, че потребителите не желаят да виждат толкова много продукти от "фен страници ". Компанията решава, че ако търговците искат да използват новините на Facebook като основен рекламен канал, ще трябва да си купуват реклами.

В Нова Зеландия Каруел е объркан. Той е напуснал работата си, защото смятл, че си е намерил идеалното занимание. Сега обаче продажбите се връщат на 800 долара на ден и продължават да падат. Той започва да получава пристъпи безпокойство. Здравето му се влошава.

Кардуел премисля какво са възможностите му. Обмисля да напише гневно писмо до Facebook като дори мисли да се присъедини към Twitter и да рекламира Deal Man там.

Търси и в интернет, за да намери решение. Обмисля всякакви трикове по отношение на рекламата във Facebook. Разбира, че много други търговци във Facebook имат същия проблем като него. Постове, които преди са били виждани от десетки хиляди, сега достигат до много по-малко хора.

Накрая на Коледа през миналата година, той осъзнава, че ако иска постовете му да достигат до повече хора, ще трябва да си купува реклами.

Още на същия ден с неохота той започнал да купува реклама в социалната мрежа. След това бизнесът му направо изригва.

От 13 декември насам продажбите на Deal Man вследствие на трафик от Facebook възлизат на 1.1 млн. долара. Никак не лошо за бивш служител на бензиностанция.

Това също така е много положителна информация за Facebook, че компаниите ще се справят по-добре, ако си плащат за реклама, вместо да се опитват излъжат системата.