Гибралтарският проток между Европа и Африка не е единственият воден път, който свързва Атлантическия океан със Средиземно море. На хиляда километра на север се намира друг маршрут.

Той свързва френския град Бордо, близо до Атлантическия океан, със средиземноморското пристанище Сет чрез поредица от канали, наричани общо Canal des Deux Mers, или "канал на две морета". Разположен изцяло в Южна Франция, това е един от най-забележителните подвизи на гражданското строителство, извършени през 17 век.

Canal des Deux Mers се състои от два канала. От средиземноморското пристанище Сет до Тулуза, на разстояние от 240 километра, се стига до Canal du Midi. От Тулуза до град Кастец-дьо-Дорте, на разстояние от 193 километра, каналът се нарича Canal de Garonne.

Останалата част от маршрута до Бордо използва река Гарон. Двата канала - Canal du Midi и Canal de Garonne - заедно с река Гарон формират Canal des Deux Mers, който свързва Средиземно море с Атлантическия океан. Често целият канал се нарича Canal du Midi, посочва Amusing Planet.

Преди да бъде изграден каналът, морското пътуване през Гибралтарския проток е изпълнено с опасности, идващи от пирати и силни бури, на които проливът е подложен заради формата и физическата му география.

Възможността за изграждане на алтернативен маршрут през Франция е обсъждана за първи път от древните римляни. По-късно много френски владетели проявяват интерес към изграждането на канал, който да избегне преминаването около Испания, но технологичните предизвикателства са прекалено големи, за да бъдат преодолени.

Основната трудност е да се осигури достатъчно вода във водосборния басейн, който е на много по-голяма височина между Средиземно море и Атлантическия океан.

Едва през 17-и век е изготвен първият реалистичен проект за канала. През 1662 г. инженер на име Пиер-Пол Рике предллага да се свали водата от Черната планина до вододел в близост до Seuil de Naurouze - най-високата точка в канала, откъдето тя да тече както към Средиземно море, така и към Атлантическия океан.

Логистиката е огромна и сложна, а самият проект изглежда несигурен. Въпреки това крал Луи XIV слага началото му поради нарастващите разходи и опасност от транспортиране на товари и търговия около Южна Испания, където пиратите са често срещани. Изграждането на канала започва през 1667 г. и завършва през 1681 г., а той е наречен Canal Royal du Languedoc. През тези четиринадесет години Пиер-Пол Рике решава много инженерни проблеми, които са предизвикателства дори и пред днешния речен транспорт.

Неговият канал, преименуван на Canal du Midi по време на френската революция от края на 18 век, достига само до Тулуза. Рике иска да го продължи по-близо до Атлантическия океан, но влошеното финансово състояние на Луи XIV изпразва хазната на Франция и проектът никога не се материализира.

#canaldumidi

A post shared by Vicki Butterworth (@she_loves_cycling) on

В продължение на двеста години след завършването му, земеделците и винопроизводителите в района на Лангедок разчитат в голяма степен на канала за своята търговия. Пшеница, вино и алкохол се изнасят от Лорагайс до Тулуза, Бордо и Марсилия, а продукцията от други региони, като сапун, ориз, нишесте, сушена риба, подправки и бои, се внасят в Лангедок.

Трафикът в канала достигна своя връх в средата на 19 век. След това железниците се превръщат в предпочитан начин на придвижване. Въпреки че каналът никога не се превръща в големия международен маршрут, предвиден от френските владетели, той продължава да работи за местните търговци още дълго.

Днес Canal du Midi се използва основно за развлекателни разходки с лодка и други водни спортове, той е основна туристическа атракция. През 1996 г. каналът и буферната зона от 2000 кв. км около него влизат в списъка на ЮНЕСКО със световно наследство.