В Унгария да се возиш в автомобил от ерата на комунизма се превръща в хит. Младите все повече обръщат гръб на лъскавите западни автомобили и дори са готови да плащат солени суми само и само да има шанса да се повозят на Чайка, Лада или дори на Трабант. Колекционерите печелят солидни суми, давайки под наем возилата, които някога смятахме за груби и неугледни, съобщава БНТ.

Едно време чакахме дълго да ни излезе номера, за да си купим кола, изборът беше оскъден, а и нямахме много право да задоволим желанието си за цвят и модел. Иначе Лади, Москвичи, Дачии и Трабанти возеха твърдо, и замърсяваха сериозно околната среда. Що се отнася до моделите, те почти не еволюираха. Така или иначе това време отмина, а онези возила поизчезнаха от улиците на Източна Европа и все по-често могат да се намерят единствено в гаражите на колекционерите. И именно редкостта им ги превърна 20 години след падането на берлинската стена в хит.

Бедо Левенте се оказва далновиден, той започва да събира соцколите още през 70-те години. Днес ги отдава под наем и бизнесът му процъфтява.

"Чайката става все по-популярна", обяснява той. Стари и млади ги наемат за рождени и имени дни или просто за забавление. Бих оценил това като симпотична носталгия."

Ако има автомобил, който е емблема на онези времена, то това безспорно е Трабантът. Манията по него е толкова голяма, че на тазгодишното автомобилно шоу във Франкфурт беше представен негов нов модел "Трабант НТ".

Един от най-големите му фенове днес е бил едва на 12 години, когато се слага край на студената война. Петер Лоринц се влюбва в новия трабант на майка си през 1988-ма. Днес задният двор на къщата му в покрайнините на Будапеща е пълен с разновидности на култовия автомобил и с части за него.

Петер Лоринц колекционер: "Това е количка, която наистина има душа. Наистина някои хора я мразят, защото мирише и е бавна, но много повече я обичат, заради симпатичната й форма и защото наистина всяко Траби има душа".

А днес тези иначе евтини коли се превръщат в ценни придобивки за всеки богат колекционер, а поддръжката им понякога струва много повече от цената им.