В Словакия се произвеждат повече автомобили на глава от населението от всяка друга европейска държава, а около една трета от износа на страната идва от автомобилните предприятия.

Единствените електромобили обаче идват от завода на Volkswagen в столицата Братислава, а много експерти предупреждават, че ако страната не навакса изоставането си в този сегмент, ще изгуби позициите си, пише Bloomberg.

Kia Motors, например, сглобява по 1400 автомобила на ден във фабриката в Жилина в Северна Словакия - индустриалният център на страната. Всички те обаче са с дизелови и бензинови двигатели.

На по-малко от два часа път от там се намират поточните линии на PSA Group, откъдето милиони автомобили на марките Peugeot и Citroen поемат към шоурумите на компанията. Тя вече подготвя тяхното преустройство, така че да отговарят на нарастващите нужди на пазара на електрически возила.

Jaguar пък започва изграждане на завод в западната част на страната, който да може да произвежда и батерии, въпреки че те не са включени в първоначалните планове.

"За трансформирането на тази индустрия ще е необходим огромен рерус, но ние сме длъжни да го осигурим. Дори само заради националната сигурност", казва Петер Бадик, който притежава компания с мрежа от 27 зарядни станции в страната.

"Словакия трябваше да е в първите редици на този дебат, но не е", добавя той.

Целият регион - от Естония на север до България на юг, може да се похвали с голяма концентрация на автомобилни заводи, доставчици на компоненти и на суровини

Те бяха привлечени от сравнително ниската цена и високата квалификация на работната сила след падането на Желязната завеса, припомня Bloomberg. В Източна Европа днес се произвежда всичко - от малолитражните модели на Kia и Skoda до суперспортното Audi TT.

"Проблемът е, че за сглобяването на един конвенционален автомобил са нужни около 20 000 части, докато в електрическия техният брой е сведен до едва 7000. Това ще направи конкуренцията между доставчиците много по-свирепа", твърди Матияс Шрол, който ръководи отдела за частни инвестиции на Franklin Templeton Investments в Източна Европа.

Според него Германия ще се опита да защити собствените си производители, а източноевропейските доставчици ще трябва да се подготвят за тази промяна. Тя изобщо няма да е лесна и вероятно ще има сериозни негативни последствия за тях, предупреждава Шрол.

За Словакия и нейните 5.4 милиона жители залогът е най-висок. Автоиндустрията на практика подготви пътя на прехода на страната от комунизма към капитализма.

Икономиката й се удвои от 2004 г. насам, когато Словакия стана член на Европейския съюз - брутният й вътрешен продукт вече възлиза на 90 милиарда долара.

Възходът на електрическата мобилност обаче е неумолим

След две години електромобилите ще заемат дял от 8% на световния автопазар, прогнозират от Moody’s Investors Service. Според Bloomberg New Energy Finance, през следващите 22 години делът им ще достигне 54 на сто от всички продажби на нови автомобили в световен мащаб.

"Ако не искаме да проспим този процес - а ние със сигурност не искаме - ще трябва да се адаптираме", заяви по-рано тази година словашкият министър на икономиката Петер Зига.

По думите му големите автомобилни компании вече са заложили цели в дългосрочните си планове за момента, в който ще трябва да преминат изцяло към електрическо задвижване на своите модели.

"Ние няма да следим пасивно развитието на този сектор, а ще бъдем активен партньор", казва Петер Зига.

Заводът на VW в Братислава, където работят 12 700 души, произвежда електрическият модел e-up! от 2013 г. Дъщерната компания на германския концерн Skoda Auto, базирана в Чехия, също планира да разшири гамата си с пет изцяло електрически модела до 2025 г.

Френската PSA работи в същата посока и дори прекрати един от своите проекти за изграждане на нова производствена линия за двигатели с вътрешно горене в Западна Словакия. Jaguar Land Rover Automobile Plc вече започнаха строителството на своя завод в град Нитра, който се намира в централната част на страната.

Британската компания обаче е поискала разрешение от правителството да добави към проекта и линия за производство на електрически батерии.

В останалите източноевропейски държави се наблюдава абсолютно същата тенденция. В Унгария се очаква скоро да започне строителството на завод на южнокорейския производител на батерии SK Innovation, а Continental Automotive обявиха плановете си за изграждане на фабрика за електронни компоненти в Литва.

"Автоиндустрията е изключително важна за Източна Европа. Тук вече има концентрация на производители, които участват по цялата верига на доставките и това има огромно значение", казва австрийският икономист Дорис Ханзел-Вайс.

През 90-те години на миналия век доставчиците на отделни компоненти и на суровини за автомобилния сектор поставиха основите, генерирайки стабилни приходи от износ и създавайки над 60 000 работни места в региона. Десетки хиляди души са заети и в съпътстващите за индустрията дейности.

България също не остава встрани от тази тенденция. По данни на Аутомотив Клъстър България, у нас работят повече от 100 компании, които произвеждат компоненти за почти всеки бранд от международната автомобилна индустрия и осигуряват работа на 37 000 души.

Приходите им възлизат на почти 2.5 млрд. евро годишно. Въпросът е дали секторът ще успее да еволюира достатъчно бързо.

Все пак иноватори не липсват

В предградията на хърватската столица Загреб техническите специалисти на Rimac Automobili обсъждат последните детайли около новото си свръхлеко карбоново шаси. Около него ще бъде изграден новият модел на компанията, която вече е продала осем бройки от бутиковия хиперавтомобил Concept One. Всяка от тях струва по 1 милион евро и се задвижва изцяло от електричество.

"Идеята е да покажем на света, че бъдещето вече е тук и технологиите са в ръцете ни. Необходимо е само малко време, за да достигнат до масовия пазар. В крайна сметка, целта на всяка нова технология е именно това - да стигне до масовия потребител", казва основателят на компанията Мате Римак.

Малките компании, дори и тези, които работят в луксозния сегмент, като Rimac, са жизненоважни за развитието на автомобилния сектор в Източна Европа за в бъдеще. Тяхната експертиза би била полезна дори и за гигантите в индустрията.

И докато източноевропейците се борят за "място под слънцето" в производството на електрическите автомобили на бъдещето, те все още не изгарят от желание да ги карат. Създателят на словашката GreenWay Infrastructure Петер Бадик споделя пред Bloomberg, че никога не се реди на опашка, когато зарежда електрическия си Фолксваген e-up! на някоя от станциите в мрежата на компанията.

Според него след 10 години придвижването из градовете ще се осъществява по коренно различен начин, но в момента хората все още не са готови за тази промяна.