Зеленият предприемач Артър Кей иска червените автобуси в Лондон да се движат на гориво, генерирано от отпадъци от кафе, съобщава ВВС.

Той ръководи стартъп компанията Biobean, която събира отпадъци от вериги кафенета като Costa и ги превръща в течно гориво. Очаква се компанията да покаже автобус, движещ се на кафе, в Лондон след няколко седмици.

Британската столица се нуждае много от по-чист въздух, тъй като гъстата пътна мрежа и високите сгради я превръщат в един от най-мръсните градове във Великобритания.

„Преминаваме през период на енергийна дивергенция и преминаваме от общество, основано на фосилните горива, към общество, което става все по-диверсифицирано. Биогоривата са от много важно значение“, казва Кей.

Биохимическият метод, по който маслото се извлича от утайката на кафето, е патентован, но използва процес, включващ изпаряване на утайката през нещо като шестоъгълно извличане. Така се извличат около 15 до 20% от маслото, а оставащата маса се превръща в палети с биомаса, които могат да бъдат изгорени като гориво.

И доставките са напълно гарантирани. „Докато хората пият кафе, ще има и отпадъци от кафе. Във Великобритания хората консумират около 500 000 тона кафе всяка година и ако можехме да използваме всичкото, щяхме да осигурим захранване за град като Манчестър“, казва Кей.

Много страни започват да виждат ползите от биогоривата, които могат да бъдат произведени от всичко – от шоколад до отпадни води. Швеция се сдоби с лоша слава преди няколко години, когато използва трупове на зайци, които били заклани заради свръхпопулация, за да произвежда гориво.

Но страната също така има дълга история на използване на биогорива и в столицата Стокхолм 15 000 коли, много от които таксита, и 300 автобуси сега се движат на биогаз. Първоначално биогоривата били произвеждани от етанол, генериран от бразилската захарна тръстика.

Но след безпокойство в средата на 90-те години страната се съсредоточи върху биогаза, произвеждан като вторичен продукт на метана в отпадните води.

С цел увеличаване на използването на биогориво, колите в Стокхолм бяха променени, а това стимулира бензиностанциите да въведат колонки с биогорива. „Сега изследваме нови начини да генерираме биогаз от отпадъци от храни“, казва Густав Ландал, ръководител на проект за умни градове на Стокхолм.

Това включва осигуряване на домакинствата на чанти с различен цвят, които им позволяват да сортират по-лесно органичните отпадъци. „Качеството на въздуха в града сега е много по-добро, но все още има проблемни улици“, допълва Ландал.

Причината отчасти е в нарастването на популярността на дизеловите автомобили в последните години и използването на гуми с шипове, които са популярни в Швеция в зимните месеци и също могат да изпускат замърсители.

През 2009 г. ЕС реши, че до 2020 г. 10% от транспорта в страните-членки трябва да се движи на възобновяема енергия, но оттогава се води дискусия доколко устойчиви са тези източници. „Има притеснения за някои биогорива, като етанола, който се генерира от царевица или гроздови зърна, защото те също така са ядливи и има конфликт с използването на реколтата“, казва д-р Сесилия Мондели, лектор в Advanced Catalysis Engineering group в Цюрих.

Произвеждането на биогорива в големи количества също е проблемно, тъй като изисква увеличаване на земята за отглеждане на реколтата, допълва д-р Мондели. В резултат на това е отделено по-голямо внимание на биогорива, които могат да бъдат генерирани от отпадъчни продукти като утайка от кафе.

Според д-р Мондели обаче биогоривата ще останат само малка част от бъдещата ни енергийна система заедно с други източници, като водород, метанол и възобновяеми източници, подобно на слънчевата енергия. Някои градове избират по-конвенционални пътища да подобряване на качеството на въздуха, като много от тях следват политики в подкрепа на електромобилите.

Пекин е поредният град, който обяви планове да превърне флотилията си от 70 000 таксита в електрически, като започне тази година. Цената на проекта възлиза на около 9 милиарда юана. Норвегия е страната с най-много електрически автомобили на човек от населението, а през март обяви, че електрическите или хибридни коли представлявали половината от новорегистрираните автомобили в страната до момента тази година.

Продажбите на електромобили възлизат на над 17% от новорегистрираните коли през януари, а хибридните коли са 33.8%.

Колите с бензинови двигатели са подложени на тежки данъци в Норвегия, докато електромобилите са освободени от почти всички данъци. Собствениците получават и безплатен достъп до тол пътища, фериботи и паркоместа в обществени паркинги.

В Лондон автомобилният концерн Ford, в партньорство с Transport for London, ще представи електрически микробуси в града. Броят на микробусите за доставки в градовете е нараснал с 12%, тъй като все повече хора разчитат на бързите доставки на онлайн стоки.

„С разрастването на градовете, а Лондон расте с размера на два пълни влака на метрото всяка седмица, тази тенденция ще продължи“, казва главният инженер на Ford Греъм Хоур.

Това принуждава градските власти да търсят по-иновативни начини за намаляване на задръстванията и подобряване на качеството на въздуха. В тестовете на Ford ще участват 20 хибридни микробуса, които ще изпълняват голяма част от маршрута си на електрически режим, а конвенционалният двигател ще се използва само за по-дълги пътувания.

Макар че електрическите микробуси не са нещо ново, проектът е по-радикален, защото компанията ще създаде стени около Лондон, в рамките на които микробусите трябва да се движат в електрически режим.