Какво ще кажете, ако ви предложат детето ви да учи в училище, където няма учители, нито часове, дори класни стаи, домашни и оценки? Изглежда изненадващо, но и доста привлекателно, нали? Бразилското начално училище Lumiar е точно такова.

Френският сайт Sympa-Sympa.com разказва за училището, което може да промени възгледите ви за образованието.

Бразилският предприемач Рикардо Семлер отваря първото училище Lumiar през 2003 г. 20 години той отговаря за управлението на голяма семейна компания, наречена Semco, в която въвежда система за самоуправление на всичките си служители. След успеха на тази дейност, Семлер решава да тества модела в училище. Образованието се основава на отговорността на екипа и на отделните ученици. Ученикът получава знания чрез практиката, свързана с реалния живот.

Няма учители, а само наставници

Семлер стига до заключението, че работата на учителя в съвременния свят не е толкова важна, колкото преди, и че днес знанията на преподавателите са почти нулеви в сравнение с тези на Google. Поради това в училище Lumiar има два вида преподаватели.

Тюторът е този, който се грижи за детето и се интересува от живота му като цяло –какво се случва в семейството, в училище и т. н. Той помага на ученика да открие света, да разреши проблеми, да намери решения.

Менторът е този, който помага на детето да работи по даден проект, той отговаря за знанията на ученика. Менторите в Lumiar не притежават непременно диплома за преподаватели и дори може да не са завършили висше образование. Основните изисквания към тях са да имат добри познания и силна страст към работата. Възрастта на ментора може да варира, но това са предимно бивши преподаватели – пенсионери, които притежават мъдрост, търпение и имат свободно време.

Учениците в Lumiar се присъединяват към дадена група според интересите си. Така деца на различна възраст участват в разработването на един и същи проект. Поради това в училището няма големи, които се подиграват на малките, както често се случва в обичайните училища. Всяко дете извършва задачите според възможностите си. Малко дете понякога може да разбира по-добре от по-голямото дете.

Няма часове, а проекти

В Lumiar няма точен календар, нито програма на часовете. Учениците развиват проектите, по които работят, като задълбочават компетенциите си. Един проект трае около два месеца. Проектите са невероятни. Например:

Дзен кухня

Много ученици се интересуват от кулинария, включително практически. Смята се, че приготвянето на храна е добър метод за формиране на разбирания и способности на децата „да живеят тук и сега“. В този проект учениците разбират също за различните аспекти на продуктите като производството, хранителната им стойност и т. н.

Любов към молекулите

Химията е един от най-трудните предмети. В този проект учениците изучават химичните процеси чрез човешкия организъм в различните стадии. В края на проекта децата създават свое откритие или комбинират изкуството и науката – откриват свойствата на адреналина, като практикуват рап, на васопресина, като четат хайку, и на допамина, който е главен герой в интерактивната игра.

Малки рокаджии

Учениците изучават културата на различни страни и различни поколения чрез рок енд рола. Разбира се, те се научават да пеят и да свирят на музикален инструмент. Организират свои концерти и развиват административни и социални умения. Научават се как да организират и да рекламират концерт, но също и как да подготвят всички репетиции. Те подобряват дисциплината и английския си език.

Няма директор на училището, а самоуправление

Всички ученици, родителите им и служителите в училище Lumiar участват в администрацията му. Веднъж в седмицата всички, които искат, могат да присъстват на среща, да говорят за изтеклата седмица и да създадат собствени правила за поведение.

Цялото пространство в училището е интерактивно, има отворени пространства, библиотеки, много технологии и пълна свобода. Децата могат да сядат, където си пожелаят – на чина, на пода или на тревата. Те могат да внасят промени в училище – например, при засаждането на цветя и храсти или при строежа на нови пристройки. Дори някои стени на училището са подвижни, така че децата да могат да избират размера на стаята.

Няма тестове и изпити, а само обща оценка

Няколко пъти на ден децата се самооценяват. Тюторите и менторите следят също развитието на обучението им с упражненията, които им дават. Всеки ученик има собствено портфолио, в което са описани познанията и уменията му. Тъй като Lumiar е официално училище, необходимо е децата да предават писмени работи. Но това не се смята за важно в училищния живот. Дневниците не са основен елемент като в останалите училища, а е по-важно придобитите знания да се използват в реалния живот.

Няма домашни, а само развиване на знания

Учениците не получават домашни. Детето само избира как да участва в даден проект. То може да учи у дома или да допълва знанията си, като гледа филм по темата или проведе обществено допитване в интернет. В училище Lumiar няма задължения, а само възможности.

Създадена е платформа за учениците, наречена Digital Mosaic. Благодарение на нея служителите в училището могат да следят персонално всеки ученик, да наблюдават напредъка му, какво трябва да направи през годината и какво би било интересно за него следващата година.

Въпреки че училището е доста специално, всяко дете може да се приспособи към което и да е училище. Lumiar е необходимо училище за развиването на таланта на ученика в област, в която той иска да работи. Освен това методологията на училището спазва всички стандарти, установени в Бразилия.

Това означава, че учениците могат да вземат всички видове държавни изпити. Освен това средният коефициент за интелигентност на децата в Lumiar е 91 при възможни сто точки. Това означава, че той е по-висок, отколкото в обикновените училища.

Може да се каже, че Lumiar е училище за живота. Тук учителите обръщат внимание на най-важните въпроси, които не се споменават в обикновените училища. Методологията му е призната като една от най-иновативните в света.