Независимо дали икономиката е в подем или темпът на растеж се забавя, китайците обичат своите мокасини Gucci.

Изглежда, че има някакво разминаванe в историята за потребителските разходи в Китай. Докато страната се подготвя да отпразнува настъпването на Годината на свинята, малцина изпитват радост.

Миналата година беше доста трудна: Капиталовият пазар записа един от най-големите спадове в света, кампанията по деливъридж на Пекин оказа ефект върху частните компании, а инвестиционните банкери очакват малки бонуси. Дори и в горещия технологичен сектор се говори за огромни съкращения.

Така че не е изненадващо, че секторът на продажбите на дребно не се представя особено добре. Продажбите на автомобили падат за първи път от 20 години, а Apple Inc. губи позиции, тъй като потребителите се пренасочват към по-евтини смартфони.

Pinduoduo Inc. - млад сайт са електронна търговия, наподобяващ модела с купони на Groupon, който продава “оригинални чанти Guqi” на цена от 200 юана (30 долара), доближава пазарната капитализация на JD.com Inc. Изгодните сделки изглежда са на мода, пише Шули Рен в Bloomberg.

Въпреки това продажбите на луксозни стоки остават високи. Преди настъпването на Лунната нова година половинлитрова бутилка от напитката байджиу, произвеждана от Kweichow Moutai Co., струваше над 2 000 юана (258 евро), или едномесечното заплащане на работник, който получава минималната заплата в Пекин.

LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE продължава да отчита голямо търсене в Китай, отбелязвайки 17% ръст на продажбите на модни и кожени стоки за четвъртото тримесечие. Това е добре за Kering SA, чиято марка Gucci има доста последователи в страната.

Едно от обясненията е, че продажбите на дребно на луксозни стоки са защитени срещу рецесията. След фалита на Lehman Brothers Holdings Inc., например, продажбите на дребно в САЩ, в това число и на хранитлени стоки, отчетоха двуцифрен спад през 2009 г., докато продажбите на LVMH в Северна Америка се понижиха едва със 7.2%.

В Китай вече има над 60 милиона потребители на луксозни стоки, които печелят най-малко по 20 000 юана (2 587 евро) на месец , според Bernstein Research. Над 80% от тях притежават по повече от един имот, а 80% от тези имоти нямат ипотека.

Тази история обаче има известни нюанси. На фона на забавянето на ръста на икономиката, китайците наистина намаляват рахздите си за луксозни стоки, но въпросът е по-скоро за кои точно стоки. Във времена като сегашните китайците се придържат към класиките.

Замислете се: Какво бихте си купили, ако можехте да си позволите само един чифт дизайнерски обувки? Мокасинитре Gucci са универсални, докато същото не може да се каже за обувките на Manolo Blahnik. Дори и в луксозния сегмент китайците са практични.

Историята също е показателна. През 2014 г. търсенето на луксозните марки от напитката байджиу се срина вследствие на мерките на Китай срещу корупцията. Цената на дребно на не толкова престижния конкурент на Moutai - Wuliangye Yibin Co., падна с 48% от върховото си ниво от 1 100 юана (142 долара) през 2012 г.

Това е под предишната цена на едро на производителя. (Цената на дребно на Moutai никога не е падала под тази на едро.)

В резултат на това продажбите на Moutai продължиха да растат, въпреки трудните години, докато Wuliangye изпитваше затруднения. Приходите на Luzhou Laojiao Co., която е най-долната част на луксозния сегмент, се сринаха.

Трябва да се признае също така, че тези компании са готови да задоволят китайците. Намаляването на вносните мита на страната накара LVMH да свали цените на своите продукти Louis Vuitton с между 3 и 5% миналия юли, докато Gucci намали цените с около 5%. Двете марки в момента предлагат чанти и портфейли, посветени на Годината на свинята.

Стига компании, като Hermes и Chanel, да избягват да пускат реклами, които са считани за расистки или зловещи, портфейлите (Louis Vuitton) на китайските потребители ще продължат да бъдат отворени за тях.