Джейсън Гейтс прекарва много време в мислене за боклука и как може да се генерират по-малки количества от него.

От 2013 г. неговата компания в Сан Франциско, Compology, използва камери и изкуствен интелект, за да следи какво се изхвърля в контейнерите за боклук на бизнес като заведенията на McDonald's и универсалните магазини Nordstrom. Идеята е да се гарантира, че контейнерите са пълни преди да бъдат изпразнени и да се спре замърсяването с други боклуци на материали, които могат да бъдат рециклирани.

"Открихме, че повечето компании и хора имат правилни намерения относно рециклирането, но те често не знаят какъв е подходящият начин за рециклиране," казва пред CNN Business Гейтс, главен изпълнителен директор на Compology.

За да им помогне в тази задача Compology инсталира камери и сензори в контейнери за промишлени отпадъци. Камерите правят снимки по няколко пъти на ден и когато контейнерът бъде вдигнат за изпразване.

След това софтуер, базиран на изкуствения интелект (AI), анализира снимките, за да прецени колко пълен е контейнерът и да уведоми клиента кога в него има нещо, което не би трябвало да е там, като например торба с боклук, хвърлена в контейнер с картон за рециклиране. Гейтс твърди, че камерите на компанията могат да намалят количеството на изхвърляните материали, които не се рециклират, с до 80%.

Камерите и сензорите на Compology в контейнери на McDonald's в Лас Вегас например, показали, че компанията като цяло се справя добре с рециклирането на картонените опаковки. Перидичоно обаче в контейнерите се изхвърляли и торби с боклук, казва Гейтс.

"След като видяхме това, изпратихме съобщение на хората, с което ги уведомихме да премахнат боклука преди камионът да дойде на следващата сутрин и им казахме, че изхвърлянето на боклуци в контейнерите с материали за рециклиране е форма на замърсяване и не би трябвало да го правят в бъдеще," казва той.

Compology е обучила системата си да сортира отпадъци с помощта на десетки милиони снимки, обяснява Гейтс. Досега тя е обработила над 80 милиона снимки от 162 000 камери, които е инсталирала компанията.

"Колкото повече снимки правим вътре в контейнерите, толкова по-прецизни ще сме в работата си," казва той.

Услугата на Compology струва на компаниите между 10 и 20 долара на контейнер на месец. Това обаче им спестява хиляди долари на контейнер годишно във връзка със сметосъбирането, казва Гейтс.