Когато пилотите управляват самолет, те разговарят помежду си – и то не само за неща, свързани с полета. По време на излитане и кацане обаче, или на определена височина, в пилотската кабина става тихо.

Това не винаги е било така. Но след един трагичен инцидент на пилотите е забранено да говорят по теми, които не са свързани с полетите.

На 11 септември 1974 г. самолет на Eastern Air Lines излита от Чарлстън, Южна Каролина, за Чикаго, с кацане в Шарлът, Северна Каролина. Но никога не достига местоназначението си. Той се разбива и 72-ма от 78 пътници на полет 212 на Eastern Air Lines загиват. От Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ заявяват, че причината за катастрофата е неправилно поведение на пилотите.

Те са обърнали малко внимание на подхода за кацане, защото са потънали в разговор за политика… и други въпроси.

Заради този инцидент се приема правилото за тихата кабина или по-точно - „правилото на стерилната кабина“.

Това означава, че никой член на екипажа не може да се занимава със странични дейности по време на критичната фаза на полета. Действия като „консумация на храна, неуместни разговори в пилотската кабина и между нея и кабинния екипаж или четене на публикации, които не са свързани с правилното провеждане на полета“ са изброени изрично от FAA и трябва да се избягват.

Те са класифицирани като критични фази по време на полет: т. нар. рулиране (на пистата), излитане, кацане и полетни операции под 3000 метра. Разрешени са само комуникации, които са важни за безопасността на самолета.

Подобна регулация има и в Европа

Въпреки че регламентът на FAA се прилага само за САЩ, в Европа също има подобен регламент. В EU-OPS 1.085 се посочва: „Командирът може да не позволи на членовете на екипажа да извършват дейности по време на излитане, първоначално изкачване, окончателен подход и кацане, ако това не е необходимо за безопасната експлоатация на самолета“.

В кои случаи на екипажа е разрешено да наруши правилото за "стерилна пилотска кабина“?

Понякога екипажът трябва да уведоми пилотите за потенциална опасност в кабината. Japan Airlines посочва като такива пожар, дим, необичаен шум, вибрации или специални ситуации, в които членовете на екипажа могат да се свържат с пилота, дори ако машината е в режим на излитане или кацане.