Пилотните планове за тестване на автономни автомобили по градските улици до момента приличат по-скоро на изследователски проекти. Една малка държава обаче постави цялата индустрия на автономните автомобили в позиция да печели реални пари.

Автопроизводители, технологични компании и нови играчи на пазара прекараха последните няколко седмици в бързане да спазят вчерашния краен срок за така наречената „Молба за предоставяне на информация“, който Сингапур обяви през ноември. Градът-държава планира да използва автономни автомобили в три свои района от 2022 г. Отговорите ще послужат за изготвянето на официална „Молба за предоставянето на предложения“. Тези предложения ще бъдат за предлагането на обществени услуги като автономни автобуси и автомобили за споделено пътуване на повикване. Времето, в което ще се вземат крайните решения, все още не е обявено.

Това е първият случай, в който на компаниите се предоставя път, по който да предложат комерсиална услуга в голям световен град. За да спечелят поръчка, те ще трябва да направят доста повече от това да покажат, че продуктите им разполагат с най-новите функции за безопасност. Те ще трябва да представят цял бизнес план.

Въпреки че компании, които не развиват дейност в региона, като Uber Technologies Inc. или Lyft Inc., вероятно не са се включили в процеса, има голяма вероятност много от другите големи играчи да са предоставили своите отговори – Toyota Motor Corp., Volkswagen AG и Aptiv Plc са сред компаниите, които вече проучват възможностите в града.

От Сингапур са помолили за огромно количество подробности, покриващи теми от техническия характеристики на превозните средства, бизнес модела, собствеността на данни и интелектуалната собственост. Молбата разполага с 10 приложения, в това число 34 страници само за 5G мрежите. Тя е дълга 122 страници. За сравнение молбата за предоставяне на информация за тестване на автономни автомобили във Вашингтон е била четири страници.

Построиха град само за коли В САЩ и си има предназначение

Въпросите, които Сингапур задава относно пускането на автономни превозни средства по градските улици, също така не са никак повърхностни. Например как цената на превозите ще бъде интегрирана в съществуващата структура на ценообразуване на градския транспорт? Какви сензори ще бъдат вградени в автобусните спирки за засичане на това колко пътници чакат? Какъв е планът за реакция и хронологията на поправка на повредените превозни средства? Колко големи ще са необходимите съоръжения за поддръжка? Градът също така предлага отговорилите на молбата за предоставяне на информация да обединят усилия със застрахователи при формирането на цените на застраховките, пише Bloomberg.

В момента, според изискванията на Сингапур за тестове на автономни автомобили, те трябва да са оборудвани с черна кутия, която постоянно събира 17 различни набора от данни и праща в реално време по-голяма част от тях на местната пътна агенция. Избраните да участват в проекта също ще трябва да поставя черни кутии в автомобилите си. Това е анатема за компаниите от Силициевата долина, които са абсолютно против подобен контрол.

Те обаче ще трябва да преглътнат изискването, защото финансовите облаги са прекалено големи, за да бъдат подминати.

С цялата тази информация Сингапур ще може да прецени по-добре от всеки както кой разполага с най-напредналите проекти, така и кой има най-реалистичните комерсиални планове. Спечелването на договор ще послужи като огромна реклама за лидерска позиция на пазара.

Процесът също така поставя Сингапур в уникална позиция. Повечето от развитите икономики в света вече имат регулации в подкрепа на тестовете на автономни автомобили. Сингапур обаче първа може да изготви подробни правила за компании, занимаващи се с автономни автомобили. Това може да стане благодарение на огромното количество получена информация и ще бъде модел за останалите градове по света.

Сингапур в момента разполага с повече информация за автономните автомобили от всеки друг. Цялата индустрия и градовете по света трябва да следят внимателно каква ще е следващата стъпка на града-държава.