Една сутрин Стефани Розенбърг пристигнала на работа и открила, че мониторът на персоналния й компютър е изчезнал. Огледала се в офиса и видяла, че членове на екипа й са сложили слушалки с прозрачни визьори и хващали невидими предмети с ръцете си.

Розенбърг тъкмо се върнала от ваканция, така че й отнело няколко секунди да разбере какво се случва, преди да осъзнае, че е дошъл и нейният ред да си сложи слушалките. Розенбърг работи в маркетинговия отдел на Meta - стартъп компания от Сан Франциско, която произвежда слушалки за добавена реалност, които наслагват хомограмни образи върху реалния свят.

Потребителите могат да боравят с 3D модели с ръцете си или да се ровят в уеб страници, да изпращат имейли и да пишат кодове от плаващи виртуални екрани.

Нейният шеф - основателят и генерален директор на Meta Мерън Грибец, е решен да сложи край на „тиранията на модерния офис“, като замени мониторите, клавиатурите и в крайна сметка кабинките с добавена реалност, пише Bloomberg.

За да постигне това, той използва собствените си служители, включително Розенбърг, за да може Meta да разбере какво функционира и какво – не.

31-годишният Грибец създал Meta през 2012 г., след като учил неврология и компютърни науки в Колумбийския университет. Той направил първия Meta прототип с нагорещен във фурната нож и пистолет за топъл силикон. Миналата година компанията набрала 50 млн. долара от инвеститори, като Lenovo и Tencent.

Днес устройствата й се използват от разработчици и компании от областта на архитектурата, дизайна и дори производството на автомобили.
Meta очаква до края на годината над 10 000 души да използват слушалките, които се продават на цена от 949 долара.

Целта на компанията е да превърне своята технология за добавена реалност в безпроблемно продължение на реалния свят, позволявайки на хората да взаимодействат с холограми по начина, по който взаимодействат с реални предмети. Вместо да кликват или натискат бутони, технологията позволява на потребителите да контролират
3D съдържание с ръцете си.

Грибец смята, че технологията за добавена реалност бързо ще навлезе в търговията, така че е съсредоточен върху усъвършенстването на софтуера, като черпи вдъхновение от интуитивните преживявания на потребителите на
Apple.

Според Грибец, офис служителите ще боравят с холограми, за да изпълняват почти всички задачи. Това означава без компютри, кабини, обичайните бюра или столове.

Собственият офис на Грибец дава представа как ще изглежда бъдещото работно място. Той има тънко парче дърво на височината на бюро. То е достатъчно широко, за да сложи слушалките си върху него. Грибец планира да промени дизайна на останалия офис на Meta по сходен начин.

Според него добавената реалност в крайна сметка ще прибави мета-слой от информация около всичко в реалния свят. Докоснете храна и незабавно вижте хранителното й съдържание, подръжте цветя и вижте ДНК-то им, стиснете ръката на някого на конференция и вижте как ще се появи нещо като виртуална LinkedIn страница. Според някои това е зловещо, но Грибец смята, че добавената реалност ще сближи хората в реалния свят.

Meta не е единствената компания с големи амбиции за добавената реалност. Microsoft и Apple също посвещават значителни ресурси на разработването на технологията. Грибец смята, че има шанс да отмъкне лидерството от по-добре финансираните конкуренти, като тества технологията си върху служители, които са съсредоточени върху изпълнението на целта да променят работното място чрез добавената реалност.

Много технологични компании използват тази тактика, но служителите в големите фирми често имат множество проекти.

Експериментът на Meta започнал с инженерния отдел, който се оказал една от най-големите групи с най-належащи крайни срокове. Нещата не се получили. Инженерите се оплакали, че не могат да си свършат работата навреме без мониторите си. Не всичките софтуерни пакети, които инженерите използвали ежедневно, били съвместими със слушалките. Освен това им било трудно да тестват и пишат кодове едновременно.

В крайна сметка, Грибец позволил на инженерите да се върнат към мониторите и започнал да извършва прехода с малки групи в по-бавен ритъм, започвайки от маркетинга, продажбите и администрацията. Meta е подала молба за няколко патента, които покриват концепции и инструменти, разработени по време на тестовия период.

Ползите от технологията са ясни за компаниите, които произвеждат физически продукти. Автомобилните производители могат да ускорят управлението на новите модели, благодарение на мигновеното предоставяне на информация от холограмите на прототипи в реални размери.

Въз основа на опита на служителите на Meta, най-голямата полза за продуктивността е създаването на буквално безгранично пространство за неограничен брой екрани. Това означава съсредоточаване върху една задача, докато разсейващи елементи, като емийли, социални мрежи, могат буквално да седят зад вас.

Някои служителите на Meta, които подготвяли огромни таблици с данни, могат по-лесно да забележат интересни тенденции в числата. Брейнстормингът също става по-лесен, тъй като служителите могат да сътрудничат върху гигантски холограмни страници.

Това е като истинския живот. Разхождате се в офиса и хващате предмети, точно както бихте го направили в реален офис“, казва с момчешки ентусиазъм Райън Памплин, който изгражда партньорства и подкрепа за добавената реалност.