Уволнения на хиляди служители, влошаваща се икономическа обстановка, пренасочване на потребителските разходи и бюджетите на компаниите.


Тези тенденции от последните месеци определено предполагаха, че технологичният сектор няма да представи с усмивка отчетите си за четвъртото тримесечие на 2022.

И докладите на едни от неговите лидери - Apple, Amazon и Google, не само потвърждават това, но и създават усещане, че ситуацията допълнително ще се влоши, преди да се оправи.

Apple

Apple отчете разочароващи тримесечни резултати, които сложиха край на тригодишната серия от рекорди в продажбите и печалбите на компанията.


Производителят на iPhone обяви първия си тримесечен спад на приходите от близо четири години, а причините за това са добре известни - производствените прекъсвания в Китай ограничиха способността му да доставя най-високопрофилните си модели, посочва Wall Street Journal.

Изданието акцентира, че Apple е изправена пред трудна битка, тъй като планира да премести производството си извън Китай. За да се случи това, компанията трябва да успее да възпроизведе производствения комплекс Foxconn в Джънджоу, известен като "град на iPhone", както и финно настроената екосистема, в страни като Индия и Виетнам.

За празничното тримесечие, приключило през декември, приходите на Apple са спаднали с 5% и достигат 117,2 млрд. долара, което е доста под прогнозите на анализаторите за 121,4 млрд., според данни на FactSet, цитирани от WSJ.

Нетната печалба на компанията е спаднала с 13% до 30 млрд. долара, което също е по-малко от очакваното.


$50 млн. по-малко: Тим Кук ще намали заплатата си за 2023 г. с над 40% Възнаграждението на главния изпълнителен директор на Apple за 2022 г. е било 99,4 милиона долара

Интересен факт е, че досега Apple успява да избегне съкращенията, които обхванаха корпоративните редици на останалите технологични гиганти. По време на пандемията компанията наемаше служители с по-бавни темпове и за последните три години работната ѝ сила се е увеличила с около 20%. За сравнение, конкуренти като Meta и Amazon почти удвоиха броя на служителите си за същия период.

"Компанията управлява разходите си много стриктно и ограничава наемането на служители в някои области, като продължава да наема такива в други", казва главният изпълнителен директор Тим Кук и добавя: "Гледам на съкращенията като на последна възможност. Никога не можеш да кажеш "никога", но искаме да управляваме разходите си по други начини, доколкото можем."

Освен производствените предизвикателства, икономическият климат също е изиграл важна роля за резултатите на компанията, както и валутният курс.


Стратегия или глупост - какво стои зад уволненията в технологичния секторЕдно от обясненията е, че по този начин компаниите намаляват разходите си, но има и друго Amazon

Amazon, на свой ред, приключи най-бавната си година на растеж през четвъртвековното си съществуване като публична компания, съобщава CNBC и посочва, че годишните приходи на гиганта в електронната търговия са се увеличили с 9%. Основната причина за спада е свързана с инфлационния натиск и повишаването на лихвените проценти, които спънаха потребителските разходи.

Цената на акциите на компанията са загубили почти половината от стойността си през 2022 г., посочва CNBC.

Дори очакванията за първото тримесечие на 2023 г. не успяха да зарадват особено инвеститорите. Amazon очаква приходи в размер между 121 и 126 млрд. долара, което представлява годишен ръст от 4% до 8%. В същото време обаче, анализаторите предвиждат продажбите да възлязат на 125,1 млрд. долара, според Refinitiv, което поставя компанията на ръба.

Онлайн търговията на Amazon се забавя с 2% през последното тримесечие на годишна база, тъй като компанията се бори със спад на продажбите заради нарастващите цени на горива и хранителни продукти в глобален мащаб, което пренасочва финансите на потребителите, посочват анализаторите.

Едновременно с това, бумът на електронната търговия, подхранван от пандемията, също се забави, а потребителите все повече се връщат към физическите магазини.

Бизнесът с облачни услуги на Amazon - Amazon Web Services, също не успява да отговори на прогнозите за четвъртото тримесечие. AWS отбеляза ръст от едва 20% през периода, което е спад спрямо 27,5% през третото тримесечие.

Приходите от цифрова реклама обаче скачат с 19% спрямо предходната година, което затвърждава тенденцията Amazon да се превръща в един от лидерите на този пазар.

Оперативните приходи през тримесечието възлизат на 2,7 млрд. долара, което е спад спрямо 3,5 млрд. долара преди година.

Facebook достигна исторически връх от 2 млн. активни потребители дневноОт компанията отново потвърждават, че ще продължат да инвестират в метавселената въпреки огромните загуби Alphabet (Google)

Компанията майка на Google - Alphabet, не прави изключение от общото правило, неуспявайки да постигне очакванията на анализаторите в нито една посока.

При очаквания за приходи от 76,53 млрд. долара, компанията отчита 76,05 млрд. долара. При приходите от реклама в YouTube също има сериозно разминаване - 8,25 млрд. долара очаквани спрямо 7,96 млрд. отчетени. Платформата е изправена пред засилената конкуренция на TikTok в областта на кратките видеоклипове.

Приходи от Google Cloud също се разминават, като анализаторите предвиждат 7,43 млрд. долара, а компанията отчита 7,32 млрд., изброява CNBC.

Като цяло оперативните разходи на Google са се увеличили с 10% и достигат 22,50 млрд. долара, което се дължи в най-голяма степен на ръста на персонала, разходите за правни въпроси и по-ниските разходи за реклама, правени от бизнеса, коментират ръководителите на Alphabet.

И за да е пълен шока за инвеститорите, от Alphabet посочват, че предвиждат разходи в размер между 1,9 и 2,3 млрд. долара, най-вече през първото тримесечие на 2023 г., свързани с уволнението на 12 000 служители, което обяви през януари.