Ник Д’Алозио пътува в таксито си от летището и прехвърля в главата си фантастичните събития от последната седмица: среща с венчърс инвеститора Аштън Кътчър в Лос Анджелис, посещение на легендарното студио на дизайнера на Apple Джони Ив, беседа с аналитика Мери Микър и полет до Мюнхен, където участва в конференцията Digital Life Design. В яркочервени джинси и с карирана риза, младият предприемач от Лондон непринудено разказва за своето приложение Summly за iPhone.

Summly е интернет приложение в удобен за iPhone формат. Д’Алозио така впечатлява Ариана Хафингтън, основателката на Huffington Post, че тя възторжено пише за него в Twitter: “Ах да, и той е на 16 години“, добавя тя.

В края на 2011 г. около 16-годишния Ник Д'Алозио се вдигна страхотен шум в технологичните среди. Той спечели финансиране от Horizons Ventures на хонконгския милиардер Ли Ка Шин, който инвестира във Facebook, Siri и Spotify. Хонконгската компания така се гордее с новото си откритие, че удостои Ник (заедно с майка му) с пътуване до Силициевата долина, където да бъде представен на някои ключови фигури.

Момчето е родено в Австралия и на шест години вече изучава университетски учебници по астрономия. На 12 заедно с родителите си се мести в Лондон: неговият баща е вицепрезидент в Morgan Stanley, а майка му - юрист. Тук, научавайки, че всеки желаещ може да разработи приложение за iPhone, той си зарежда комплект за форматиране на Apple, купува си няколко книги от Amazon.com и започва да експериментира.

Създава първите си две приложения: SongStumblr, което с помощта на Bluetooth разпознава какво слушат хората отблизо; както и Facemood, който следи за емоциите на приятелите ви по техния статус във Facebook. За три години те му носят 30 000 долара- по 1.5 долара за всяко сваляне. На 15 години Ник Д'Алозио открива своя компания.

Докато учи в King’s College, едно от водещите британски училища, се ражда и следващата идея Д'Алозио – докато учи за изпит, той много се дразни на бавното зареждане на текстове през Google. За да спести време, Ник решава и разработва собствена търсачка на базата на изкуствения интелект, която да определя темата на текста независимо от езика (Д'Алозио е полиглот, говори китайски и френски, знае латински) и залага в нея собствени критерии за търсене.

Момчето плаща 250 долара на лаборатория по семантика за анализ на алгоритъма. Резултатът: неговата търсачка дава 40% по-близък до търсения резултат в сравнение с конкурентите. Това вдъхновява младежа да пусне продукта си като безплатно приложение за iPhone.

Разбира се, неопитността и хиперактивността стават причина за първия голям провал на младия гений: той бомбардира технологичните издания с молби да пишат за него. Резултатът е обратен: Gizmodo обявява програмата за „недодялана“ и я определя за най-лошо приложение на седмицата. „Стори ми се, че това е прекалено“, споделя младежът.

През юли миналата година обаче от Д'Алозио започват да се интересуват два инвестиционни фонда. Когато обаче научават, че той е едва 15-годишен, инвеститорите са в шок. След многбройни разговори все пак сделката се състои: „Откакто Siri бе купена от Apple, мнозина се опитват да използват изкуствения интелект в своите продукти. При него технологията работи“, обяснява Франк Михан, член на борда на директорите на Horizons. Horizons купува 25% от акциите в компанията на Ник за 300 000 долара, а момчето, което само чисти стаята си и не получава джобни от родителите си, е на седмото небе от щастие.

Програмата, която е създал, е прекръстена на Summly и на нейната база вундеркиндът планира да създадер уеб-браузър, търсачка, медия и финансова компания. В момента той търси програмисти и инвеститори.

Но направлението определено е перспективно: търсачките начело с Google малко са се променили през последните 12 години, независимо от увеличаването на съдържанието в Мрежата. А това е една благодатна ниша за младите технологични предприемачи.