Почитателите на Apple - от Сидни до Шанхай, първите клиенти в света, които се сдобиха с новите телефони iPhone 7, ликуваха при напускането си на магазините в петък, гордо показвайки покупката си под аплодисментите на продавачите, пише Reuters.

Но зад обичайните фанфари тълпите от ентусиасти и хората, които спяха на палатка пред магазините през нощта в очакване на отварянето на вратите им, бяха по-малко, отколкото в последните години. Някои клиенти се оплакаха, след като по-голямата версия и моделите в новия смолисточерен цвят бяха бързо разпродадени.

Отчасти предварителните заявки онлайн направиха ненужни опашките за всички ревностни почитатели на Apple, а в китайските магазини само клиентите, направили порачката предварително, се редяха на опашка, за да си купят новите устройства.

Но и на китайския пазар интересът към новия телефон беше по-малък, отколкото в предишни години, тъй като по-евтини местни марки предлагат техните характеристики, дизайн и маркетинг. 28-годишната Ву Тин от Нанкин била изненадана, че е първа на опашката пред луксозния магазин на Apple в Шанхай в петък, почивен ден в Китай.

„Миналата година имаше тълпи от хора, но тази година не дойде почти никой. Пристигнах един час по-рано, мислейки, че ще трябва да чакам дълго време преди да вляза в магазина“, сподели Ву.

Продажбите в Китай ще бъдат тест за това каква ще бъде следващата година за Apple: успехът на iPhone 6 в Китай се превърна в двигател на продажбите миналата година, а по-слабото търсене на 6S допринесе за първия глобален спад на приходите на Apple в последните повече от десет години.

Продажбите на Apple в Китай намаляха с една трета през април-юни, въпреки че година по-рано се увеличиха над два пъти, а пазарният й дял се понижи до около 7.8%, с което компанията остана на пето място след местните си конкуренти Huawei, OPPO и Vivo.

Според клиентите и анализаторите Apple се адаптира към новата среда по-бавно. Новият iPhone не предлага много големи промени, с които да спечели претенциозните купувачи, а маркетингът на компанията следва най-обща линия.

„От Стив Джобс до Тим Кук, Apple никога не е имала маркетингова стратегия, насочена конкретно към Китай“, казва стратегическият консултант от Пекин Джоу Джангуей. „Apple може да натрупа още загуби, ако не задоволява по-добре местното търсене чрез маркетинга и дизайна на продуктите си“, допълва експертът.

Но Apple не е загубила интереса на всичките си клиенти. 16-годишният Маркус Барсоум, който се определя като ревностен почитател на компанията, прекарал две нощи на палатка пред магазина в Сидни. До сутринта около 200 души се събрали, въпреки лекия дъжд, за да станат първите клиенти в света, които се сдобиват с iPhone 7.

Барсоум влетял в магазина в 8 ч. сутринта, приветстван от служителите на Apple. Той се сдобил с черен iPhone 7, въпреки че искал по-големия 7 Plus в смолисточерния цвят. „Страхотно е да си първият човек в света, който се сдобива с iPhone 7. Усилията си заслужаваха на 100%“, сподели младежът.

Снимка: Flickr.com